Kolla vilka som är dina verkliga vänner
7/3, 2010 kl. 21:47Den klassiska bilden av en hink krabbor. När en är på väg upp, dras den snabbt tillbaka av de andra. Det är lika för oss människor. Välj umgänge och skapa en hjärntrust
Lika är det med ditt umgänge. Lite att börja om. Titta på de tio personer du spenderar mest tid med. Skriv ner dem.
Vilka är de? Vad tjänar de? Vilka tv-program tittar de på? Just det, du är medelsumman av dessa personer. Liknande vanor och inkomst. Granska dem noggrant. Vissa av dem kanske har hängt med av slentrian och, när det kommer till kritan, tillför dig negativ energi och håller dig kvar. Vissa kanske gör varken eller och en del stöttar dig och hjälper dig växa.
Är du villig att göra jobbet för att komma dit du vill?
Se till att tona ner de människor som hämmar dig. När ditt förändringsarbete börjat brukar sorteringen sköta sig själv. De som vill hålla dig kvar, saknar själva energin att förändra. De är krabbor, som vill hålla dig kvar i samma hål som sig själv. Låt dem vara kvar där. Ge bra feedback till personer omkring dig, så har du sagt vad du vill, utan att få dåligt samvete.
Samtidigt som du rannsakar ditt umgänge letar du nu efter människor som redan är där du vill vara. Var du ska leta är upp till dig. Det viktigaste är att fatta mod och ställa frågor. Be om hjälp! Ingen tar illa vid sig om du frågar. Om de redan gjort resan berättar de mer än gärna hur de gjorde. Det finns en ledare inom oss alla och den som får frågan växer i den rollen och du kommer närmare dina mål. Ditt mod att fråga skapar en vinn-vinn situation. De personer du nu skapar kontakt med blir din hjärntrust, din påverkansgrupp. Ju mer tid du spenderar med dem, desto större är chanserna att lyckas. Du kan också multiplicera kraften genom att tona ner intryck från media och istället läsa böcker och medverka i nätverk. Allt börjar med ett steg. Du behöver inte se hela trappan för att ta det första.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2568
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.