Kick-Off för GIF:s partners
26/3, 2011 kl. 10:16För sjunde året I rad tanker Gefle IF Fotboll spela alla s k fotbollsexperter ett spratt och hänga kvar i Allsvenskan. Målsättningen är topp 10 och med tanke på att truppen är nästan intakt och dessutom kryddad med nya talanger så ser det väldigt bra ut! Sponsorkvällen 23 mars gästades av Sveriges genom tiderna mest framgångsrika förbundskapten Lars Lagerbäck, åtminstone om man räknar de otaliga mästarturneringar som landslaget kvalificerade sig till.
GIF:s nya sponsorer Coeli representerades av Jonas Olsson och Jari Porkka.
- Vi tycker att Gefle IF representerar värderingar som vi också delar och därför var det ett naturligt val att börja samarbeta, sa Jonas Olsson.
Klubbdirektör Eva von Schéele-Frid hälsade välkommen tillsammans med kvällens moderator, Ulf Jönsson.
Lars Lagerbäck har ett gott öga till Gefle IF, främst kanske för att han är norrlänning men också för att han uppskattar vad Gävlefotbollen åstadkommit med små resurser. Idag jobbar Lars på ”återvinningsavdelningen” med olika utvecklingsprojekt, bland annat ett som handlar om vinnarattityd. Han tycker att Gefle IF verkar ha svar på frågan ”varför vinner man fotbollsmatcher?” Det handlar om individuell skicklighet, karaktär, bra lagorganisation, spelförståelse, lagmoral, bra fysik men framför allt vinnarskalle.
- Såna som Stefan Schwartz och Olof Mellberg driver på även under träningarna och accepterar inte att man inte tar den på allvar, berättade Lars Lagerbäck.
Lars har också bra koll på statistiken. Under fotbolls-VM 2010 vann det lag som gjorde första målet 72 procent av matcherna. I den avgörande matchen mot Danmark i kvalet till senaste VM hade Sverige 58 kvalificerade lägen att göra mål mot 36 för Danmark, vann hörnstatstiken med 10-4 men förlorade matchen med 0-1 trots 27 inlägg!
- Chippen Wilhelmsson petades därför att han föredrog att dribbla en gång till i stället för att slå inlägg, berättade Lars Lagerbäck.
- Det är bättre att stå upp för sina idéer än att ägna sig åt populism, sa Lars Lagerbäck apropå GIF:s långsiktiga tänkande.
Ulf Jönsson presenterade spelartruppen och det ser bra ut med en bra blandning med både unga lovande och gamla rävar som Daniel Bernhardsson, Mattias Hugosson och Hasse Berggren. Mattias och Daniel är de enda som varit med hela resan från division två till Allsvenskan. Hasse flyttade när GiIF gick upp.
Per Olsson berättade att GIF var det allsvenska lag som spelade flest matcher 2010, om man även räknar Svenska cupen och Europa-Legue – bland annat 11 raka bortamatcher! Inte undra på att man hade många skador!
- Vi tar ändå med oss en positiv känsla från förra året då både MFF och vi var vinnare, sa Per Olsson.
Endast fyra spelare har lämnat truppen och av dem var bara en ordinarie. Försäsongen har varit bra tyckte Per med segern över Mjällby som den hittills främsta meriten.
- Det var många otryckbara kommentarer från Mjällby efter den matchen, berättade Per.
Målsättningen är att komma bland de 10 bästa i årets allsvenska, en realistisk målsättning med tanke på att truppen är i stort sett intakt.
- Förra året hade vi många nya spelare och det tar ett tag att komma in i ett nytt lags spelidé, menade Per.
I årets allsvenska får GIF tampas med nykomlingar med resurser, IFK Norrköping och Syrianska, som båda har förstärkt ordentligt.
- I år har vi bra konkurrens på alla poster, till exempel i anfallet där vi har fem stora och starka killar sa Per. Vi behöver inte vara rädda för något lag!
- Vi har också bra karaktärer i laget gör tränarjobbet lätt, fortsatte Per. Dessutom har vi en fantastisk sammanhållning i laget!
För att få en uppfattning om klubbarnas resurser berättade Per att GIF under de här allsvenska säsongerna omsatt 160 miljoner medan ett lag som Halmstad omsatte 280. MFF är här i särklass med drygt 800 miljoner.
Vilka kommer att bli årets överraskningar?
- Även om han spelade många matcher förra året och gjorde det bra så säger jag James Frempong, avslutade Per.
Träffen avslutades med en gemensam buffé.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 4563
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.