Seminariet som är kostnadsfritt går under namnet Världens möjligheter i Gävleborg och har tidigare gjorts i flera andra län. Här kan man lyssna till Exportrådets vd Ulf Bergs syn på globaliseringen och ta del av Steps to Export som är ett planeringsverktyg för exportsatsningar. Seminariet presenterar också vilken potential som marknaderna i Norge och Spanien har, liksom möjligheten att ta del av de framgångsrika företagen Cibes Lift AB med vd Johan Sandberg samt Edsbyverken med vd Josef Höbenrich som delar med sig av sina exporterfarenheter. Moderator för Världens möjligheter i Gävleborg är Joe Formgren, marknadskommunikatör från Gävle.

- Vi vill inspirera företagen i regionen, speciellt de små och medelstora, till att tänka i internationella termer, säger Anita Jonsson som är regional exportrådgivare i Gävleborg. Genom att lyfta fram framgångsrika företag stimulerar man andra till internationalisering. Det är viktigt både att dela med sig av sina erfarenheter men också att ta del av andras.

- Det finns drygt 800 exporterande företag i länet, inom en rad branscher som skog, papper, verkstadsindustrin, ICT, livsmedel, berättar Anita Jonsson. Många företag är underleverantörer till större företag och en intressant trend är att alltfler företag börjar marknadsföra egna produkter. Ett exempel på detta är Peges i Ljusdal som nu tillverkar brevlådor under eget märke. Ett annat område är turism där alltfler företag börjar arbeta i nätverk för att dra till sig mer utländska besökare.

- Internationalisering handlar inte bara om att exportera varor till andra länder, säger Anita Jonsson. Det kan exempelvis innebära att man förvärvar ett företag för att ta sig in på marknaden i ett land, eller att man lägger tillverkning utanför Sveriges gränser. Om man har en bra produkt eller tjänst lönar det sig alltid att förbereda sig väl innan man tar steget ut i världen. Där kan vi på Exportrådet vara till stor nytta. Vi har 55 kontor i 45 olika länder, ett brett nätverk av goda kontakter och uppdraget från staten att hjälpa svenska företag att etablera sig utomlands vilket blir viktigare och viktigare i en allt mer globaliserad värld.

- Till oss är man alltid välkommen för kostnadsfri rådgivning, säger Anita Jonsson. Även om ett företag aldrig tidigare sysslat med internationalisering är seminariet tänkt som inspiration för att fler ska tänka i termer om internationell affärsutveckling.

Text och foto: Kristina Hellerstedt Sundin