Helt nya ix20 introduceras med tre olika motorer, två för bensin- och en för dieseldrift med ett effektspann från 77 till 125 hk. 1,4 liters diesel-modellen har ett CO2 utsläpp på 119 g/km och klassas alltså som miljöbil i Sverige. I Paris visas även en Blue Drive version, ix20 Blue, med ett CO2 utsläpp på låga 114 g/km.
ix20 har konstruerats och utvecklats vid Hyundais Forsknings- och utvecklingscenter i Rüsselsheim, Tyskland, och produktionen är redan i gång vid Hyundais europeiska fabrik i Nosovice i Tjeckien. Bilen är 4100 mm lång, 1765 mm bred och 1600 mm hög. Inom ett axelavstånd på 2615 mm har Hyundais europeiska formgivare skapat ett innerutrymme i klass med större bilar i C-klassen. ix20 har extra bra plats för ben och huvud och dessutom ett rejält bagageutrymme.
Hyundai ix20 är den senaste modellen i företagets mycket populära i-serie och är förstås utrustad med modern aktiv och passiv säkerhetsteknologi, bland annat elektroniskt antisladdsystem (ESP), låsningsfria bromsar (ABS) och bältesförsträckare, samt med finessen ”hillholder” (starthjälp i backe).
Den nya flexibil-modellen i B-segmentet får förstås också Hyundais senaste garanti 5 Year Triple Care, som inkluderar 5 års nybilsgaranti (utan milbegränsning), 5 års vägassistans och 5 års serviceassistans.
Totalt sett har flexibil/MPV-segmentet i Europa upplevt en nedgång under de senaste åren med 34 procent sedan 2005. B-klassen har emellertid ökat sin andel av flexibil/MPV-försäljning från 23,3 till 29,2 procent under samma period.
Christer Dahlbom, VD på Bilvaruhuset Dahlboms Bil och återförsäljare av Hyundai i Gävle tror att nya ix20 skall göra succé.
- ix20 är en fantastisk bil som har fövånansvärt bra innerutrymmen, säger Christer.