Hyundai IONIQ, den unika elbilen
21/1, 2016 kl. 14:02Äntligen är det klart att Hyundai kommer med en elbil. IONIQ når Sverige under andra halvåret av 2016. Och det är inte vilken elbil som helst, utan en världsunik modell som finns med tre varianter med gröna drivlinor. Hyundai har redan tagit täten genom att vara det första företaget som serietillverkar vätgasbilar. Nu kommer steg två i det viktiga miljöarbetet – att lansera en elbil som erbjuds med eldrift, som laddhybrid och som hybrid. Det blir den första bilen i världen med de här tre drivlinorna som alternativ.
– Hyundai Motors ambition är att bygga nyskapande energieffektiva fordon och vi är stolta över vårt utbud av miljöbilar och att nu få presentera IONIQ. Vår vision för framtidens bilindustri är att fokusera på valfrihet med flera olika typer av drivlinor som tillgodoser olika kunders behov, utan att de ska behöva kompromissa med vare sig formgivning eller körglädje. IONIQ är en viktig del av vårt arbete med att bli den ledande biltillverkaren på den globala marknaden för miljöbilar, säger Woong-Chui Yang, chef för Hyundai Motor R&D center.
Namnet IONIQ refererar till olika faktorer som varit viktiga under konstruktionsarbetet. ”Ion” på engelska betyder jon, det vill säga en elektriskt laddad atom – och hänvisar till bilens smarta kombination av olika elektriska drivlinor. Andra delen av namnet bygger på engelskans ”unique”, det vill säga en beskrivning av vad bilen är, och en beskrivning av företagets engagemang när det gäller miljön samt viljan att maximera valfriheten för kunderna. Unik.
Grunden till den kommande elbilen är en helt ny plattform som har konstruerats speciellt för de tre drivlinorna. Chassiet är optimerat för att ge bästa köregenskaper samtidigt som bilen är maximalt energieffektiv oberoende av vilken drivlina man väljer.
I den enbart eldrivna versionen (EV) sker framdrivningen med hjälp av ett ultra-effektivt litiumjonbatteri med hög kapacitet. Laddhybriden (PHEV) förenar låg bränsleförbrukning med batterikraft genom att batteriet laddas med laddkabel, samtidigt som bensinmotorn bidrar till ökad räckvidd med låga utsläpp. Hybriden (HEV) använder motorn och bilens bromsenergi för att ladda batteriet, som sedan kan bidra till ökad effektivitet genom att assistera vid framdrivningen.
Hyundai IONIQ kommer med en mängd passiva och aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms, dödavinkel-varning och filbytesvarning. För att bättre passa dagens uppkopplade och aktiva livsstil erbjuder IONIQ dessutom en mängd bekväma funktioner som bland annat Apple CarPlay och Android Auto samt att bilen kommer med en 7-tums TFT-display.
Bilvarhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Hyundai i Gävle.
– Hyundai har ju redan visat att de ligger i framkant när det gäller miljötänkande, men med IONIQ överträffar de sig själva, säger Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil. IONIQ kommer att passa in perfekt kommer att passa perfekt i vårt sortiment.
Motor och design
IONIQ är utrustad med en nyutvecklad 1,6 GDI fyrcylindrig Kappa-motor och en 32 kW (44 hk) elmotor, som matas av ett avancerat litiumjonpolymerbatteri. De två motorerna har en sammanlagd maximal effekt på 104 kW (141 hk) och 265 Nm (27 kg.m) i vridmoment. Bilen erbjuds med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (6DCT) för en följsam prestanda, lätt växling och förbättrad bränsleekonomi.
Hyundai Bilar AB, http://www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.
Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.
Se även http://www.hyundai.se
Följ oss på http://www.facebook.com/hyundaisverige
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 4170
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.