Affischer utomhus, annonser i tidningar och på Facebook, reklamfilm på bio och en exponering i Stockholms tunnelbana – det är en bred marknadsföring under kort tid som högskolan genomför innan sista ansökningsdag den 15 april.

- När den nya lärarutbildningen inom loppet av ett år genomgår en radikal förändring, tror vi att kunskapen i målgruppen om vad den nya lärarutbildningen består av är låg. Därför gör vi en riktad kampanj om ämneslärarprogrammet som vi erbjuder inför det nya läsåret, säger kommunikationschef Johan Ahlgren.

Kampanjen ”Hur mycket fel kan det bli?” utgår från de sex ämnen som Högskolan i Gävle erbjuder i ämneslärarprogrammet till hösten. I en utomhuskampanj och med film på bio berättas om situationer där det lätt kan bli fel, situationer som går att undvika om i framtiden fler utbildar sig till behöriga lärare.

- Kunskapsnivån hos svenska skolelever har inom vissa områden, mest aktuellt matematik, sjunkit på senare år. Skolan i många europeiska länder presterar bättre än den svenska. Vi vill med vår lärarutbildning utbilda lärare som bidrar till att höja elevernas kunskap och prestationer i den svenska skolan.

”Hur mycket fel kan det bli?” pågår under tre veckor från och med den 25 mars till och med den 15 april.

Lärarutbildningen läsåret 2011/2012. Den nya lärarutbildningen vid Högskolan i Gävle till hösten innefattar ämneslärarprogrammet och yrkeslärarprogrammet. Högskolan har även sökt tillstånd för att examinera förskollärare och grundlärare.