Vilken position hade Gevalia som varumärke innan den berömda kampanjen genomfördes?

-Gevalia hade en position som ”det röda stugornas kaffe på landsbygden för äldre”. Position; tryggt gott kvalitetskaffe. Det var kampanjen dessförinnan ”Bibbi Langer med kampanjen ”från planta till kopp” som hade byggt en stark kvalitetsplattform.

Vilka förändringar var det man lyckades bidra till varumärket?

-Genom lanseringen av ”Oväntat besök” flyttades positionen till yngre och storstad. Det som var tanken med kampanjen. Föryngra och att nå storstad. Men även att behålla de äldre konsumentgrupperna. Kampanjen fick ungdom att förstå varför äldre dricker Gevalia och den fick de äldre att känna sig mera moderna och accepterade bland barn och barnbarn.

Var det en lansering som från första början sågs som en självklarhet från bolagsledningen?

-Nej, vi i marknadsgruppen fick jobba hårt för att få igenom kampanjen. Kaffereklam hade alltid sett ut på ett visst sätt; rykande kaffekoppar, kaffepaket, kaffeplantor. Så det var ett stort steg till förändring.

Vilka marknadsaktiviteter var det som du själv tyckte mest om?

-Att vi lyckades integrera kampanjen genomgående i samtliga media, till och med på restaurang och storhushåll. Vi gjorde även en annons med ”Superman på oväntat besök” hos McDonalds, vilket gjorde att McDonalds började sälja Gevaliakaffe. Kraft Foods Sverige, var därmed det första landet i världen som hade sitt kaffe på McDonalds. Kampanjen lanserades 1985, alltså innan TV-reklam fanns tillgängligt. Primärmedia var därför utomhusreklam, som väckte stor uppmärksamhet. När TV-reklamen gjorde sitt intåg (TV3 var först med TV-reklam), så var Gevalia först ut i det nya mediet, vilket var en häftig upplevelse.

Vad har kampanjen betytt för varumärket Gevalia idag?

-Det har betytt fantastiskt mycket, marknadsandelarna klättrade snabbt upp mot 35%. 2004 var andelen hela 40%. När vi startade kampanjen hade Gevalia en vikande marknadsandel på cirka 27,6% (1984). Gevalia vann tidigt den stora viktiga målgruppen 60-talister.
Det gäller att föryngra, att ha kontroll på omvärlden och de nya målgrupperna, vilket präglade vårt arbete med varumärket Gevalia under den här perioden.
”Oväntat besök” var den mest uppmärksammade reklamen 1988-1989 i Sverige.
På frågan; Föredrar du Gevalia som märke, gick från 19% till hela 45%.

Gevalia vinner internationella reklampriser i Cannes och New York. Clio Award två gånger...

Gevalia, en varumärkt historia...!