Full fart på UF-mässan Våga Vara Egen 2014
20/2, 2014 kl. 22:32Ung Företagsamhet Gävleborgs årliga Mässa för UF-företagare var i år i Gävle och Läkerol Arena i Gävle Massor av besökare fick träffa mer än 200 företag och åtskilliga fler unga entusistiska entreprenörer som visade produkter och tjänster som man i många fall inte hade en aning om att de fanns.
Pristagare under Våga Vara Egen 2014
Årets UF-företag Gävleborg
1:a pris: Bookie UF, Thorén Business School, Gävle
"Företaget är framme - med företagsförstående och en verksamhet
som agerar på den konventionella marknaden. De har tagit sig hela
vägen, gjort resan och stödjer lärandet av vår framtid. Med god
BOKföring hoppas vi inte på BOKslut utan BOKbörjan!"
2:a pris: Charity Shirts UF, Voxnadalens Gymnasium, Edsbyn
"Med en berörande presentation, med karisma, företagsinriktade
och samtidigt med en twist på välgörenhetsarbetet.Företaget har
i vissa stycken en bättre affärsidé än vad de själva inser!
Dressed for charity success!”
3:de pris: Taste Europe UF, Borgarskolan, Gävle
”Här är företaget som på ett tydligt och bra sätt verkligen arbetat
företagsmässigt och med GOD strategi. Väl använda internationella
kontakter och tydlig säljinriktning. Ett gäng som skulle kunna sälja
konserverad gröt. ”
Årets Monter
1:a pris: MR. Tailored UF, Thorén Business School, Gävle
" Ett helhets tänk, snygg och exklusiv. Monterns utformning
stämmer väl överens med produkten och ger en exklusiv känsla.
Utåtriktad, bjöd in till samtal. Familjär känsla med ett välkomnande
bemötande"
2:a pris: Fire Piston UF, Göranssonska Skolan, Sandviken
"Skapade nyfikenhet och känsla av att vilja mer. Stilig, genomarbetad,
gott bemötande och bra kundservice"
3:de pris: Krispigt UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
"Ett helhetskoncept genomsyrar montern. Lantligt, familjärt,
speglade produkten väl. Café känsla"
Årets Säljare
1:a pris: Lina Linell, Bookie UF, Thorén Business Scool, Gävle
Denna säljare är personlig och närvarande. I presentationen finns alla
delar som ett säljsamtal bör innehålla; behovsanalys, argumentationsteknik,
invändningar och avslut. Årets vinnare behärskar ”säljets ABC” med bravur"
2:a pris: Alice Edin, SOMETIMES UF, Borgarskolan, Gävle
"Väl förberedd med en bra behovsanalys charmade denna säljare kunden till
att bli delaktig i en klockren presentation"
3:de pris: Anton Lindroth, MR. Tailored, Thorén Business School, Gävle
"Lugn, affärsmässig med stort engagemang för sin produkt lyckas denna säljare
komma till avslut utan att slå knut på sig själv"
Årets Vara
1:a pris: Bookie UF, Thorén Business School, Gävle
"En genomtänkt, kreativ produkt med stor utvecklingspotential.
Säljbar till många marknader, både till privatpersoner och till
den lärande världen"
2:a pris: Krispigt UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
"En vara med ett genomtänkt helhetskoncept som på
ett enkelt sätt spar tid för den stressade vardagsmänniskan.
Ger en känsla av kvalitet genom den höga förädlingsgraden"
3:de pris: Tvätta Lätt UF, Borgarskolan, Gävle
"Produkten riktar sig mot en bred marknad och ger möjlighet
att på ett miljövänligt sätt spara pengar i vardagen, med en
god försäljning och bra marginaler"
Årets Tjänst
1:a pris: Jumpy Kidz UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
"Ett tydligt helhetskoncept som skapar mervärde i vardagen för
såväl kund som utövare. Stor framtidspotential"
2:a pris: Anti-Klotter UF, Polhemsskolan, Gävle
"Denna tjänst identifierar och skapar samhällsengagemang med
hjälp av ny teknik"
3:de pris: H-Ö Bladet UF, Borgarskolan, Gävle
"Tjänsten utmanar den traditionella marknaden med ett lokalt alternativ"
Hållbart Företagande
1:a pris: Anti-Klotter UF, Polhemsskolan, Gävle
”Det här företaget använder sig av en modern teknik som gör att medborgare
blir delaktiga i arbetet för en renare stad. Med den här appen tror vi att ni
kommer att bidra till en hållbar utveckling i samhället”
2:a pris: Ekotvål UF, Slottegymnasiet, Ljusdal
”Med ett otroligt engagemang skapar det här företaget en möjlighet
att lokalt handla ekologiskt utan att behöva välja mellan värde och värdering”
3:de pris: Smokers UF, Naturbruksgymnasiet, Nytrop
”Genom återbruk av värdefullt material bidrar företaget till minskande
avfallsmängder och besparing av jordens resurser”
Årets Produktutveckling
1:a pris: Fire Piston UF, Göranssonska Skolan, Sandviken
"Urgammal kunskap i ny snygg förpackning som erbjuder bra
glöd till den moderna friluftsmänniskan"
2:a pris: Make it Fun UF, Realgymnasiet, Gävle
"Stimulerar lekfullt lärande och gemenskap för en avgränsad målgrupp"
3:de pris: Captain Cook UF, Göranssonska Skolan, Sandviken
"Stilrent designad produkt som förenklar för sommarkocken"
Årets Hantverk
1:a pris: Tassens Läderdesign UF, Naturbruksgymnasiet, Nytorp
"Ett välgjort läderhandarbete med variationsrik design"
2:a pris: Pro Clocks UF, Björkhagsskolan, Hofors
"Ett välgjort hantverk i tiden med stilren design"
3:de pris: Rånmakarna UF, Slottegymnasiet, Ljusdal
'"Ett gott hantverk i tiden med traditioner. En tillverkningsprocess som
kräver precision och fingertoppkänsla"
Årets Lärare
Lena Holm, Bessemerskolan, Sandviken
"Årets lärare har lång erfarenhet som UF- lärare. Att lära nytt, vara
kreativ och våga utmana sig själv är viktiga egenskaper hos en företagare.
Årets lärare visar också upp alla dessa egenskaper. Hen bryter ny mark
och visar att UF-konceptet inte är statiskt utan kan utvecklas"
Årets Affärsplan
1:a plats: Quickkey UF, Göranssonska Skolan, Sandviken
"En tydlig affärsplan med bra struktur. Lätt överskådlig med ett uns av humor.
Rådgivaren bör ha hittat framtida medarbetare här. Grattis Olof Faxander!"
2:a plats: Fire Piston UF, Göranssonska Skolan, Sandviken
"En bra affärsplan i sin helhet. En snygg design med ett genomgående tema
för en rolig produkt."
3:de plats: Alla Mot Cancer UF, Bromangymnasiet, Hudiksvall
"En strukturerad och lättläst affärsplan med en tydlig produkt för ett välgörande ändamål"
Årets EwB-företag
1:a plats: Taste Europe UF, Borgarskolan, Gävle
"Med förståelse för värdet av goda internationella samarbeten har årets EwB-företag
stött på både problem och möjligheter vilket har lett till utveckling av företaget"
2:a plats: Ståltvål UF, Göranssonska Skolan, Sandviken
"Att kliva ur sin trygghetszon, utvidga sitt samarbete över landets gränser för
lärdomar om internationellt företagande"
3:de plats: Monile UF, Göranssonska Skolan, Sandviken
"Företaget har jobbat aktivt för att nå ut till sin målgrupp i större skala, lärt sig mer
inom sitt produktionsområde och fått en större inblick om hur försäljning
fungerar i andra länder"
Årets Logotype
1:a plats: Taste Europe UF, Borgarskolan, Gävle
"Vinnarbidraget är välkomponerat med en egen identitet som sticker ut i mängden. Logotypen är
grafiskt tilltalande och har en tydlig koppling som till företagets affärsidé. Företagets uttalade
ambition är att signalera ett jordnära men ändå nytänkande entreprenörskap, något juryn anser
att de lyckats väl med"
2:a plats: KomposteraMera UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
"Juryn har utsett ett bidrag som med den egna idén och ett väl genomfört hantverk landat i en
färdig logotype. Den grafiskt tilltalande symbolen, har en tydlig koppling till
affärsidén, - att arbeta för en grönare framtid"
3:de plats: ChildCare UF, Thorén Business School, Gävle
"Bidraget symboliserar hälsa och glädje på ett barnsligt med uttrycksfullt sätt. Utformningen är
utförd i god proportion och träffar rätt i hjärtat när det gäller viljan att förändra villkoren
och skapa trygghet för gatubarnen i Nepal"
Årets Webb
1:a plats: Simple-K UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
"Med fräsch design och en förtroendeingivande webbshop. Det genuina intresset för
mat skiner igenom och juryn köar i montern för köp"
2:a plats: SOMETIMES UF, Borgarskolan, Gävle
"Med lekfull och stilren design där produkten verkligen får skina och ta plats"
3:de plats: Taste Europe UF, Borgarskolan, Gävle
"En ambitiös webbplats med bilder som inspirerar och lockar till ”taste” av europeiska delikatesser"
För mer information och bilder se:
http://www.ungforetagsamhet.se/gavleborg/pristagare-under-vaga-vara-egen-2014
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 10356
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.