Framgångsrika profiler inom arbetskläder och presentreklam
12/5, 2014 kl. 15:59I mer än 20 år har de levererat arbetskläder, profilplagg och presentreklam och blivit ett av regionens framgångsrikaste företag.
– Det finns inget annat jobb jag hellre skulle vilja ha än det här, säger Roland, och det råder ingen tvekan om att det är den passionen som är den stora drivkraften till att Industriprofil idag är den framgångsrika verksamhet den är.
Hård träning och maskinuthyrning
Roland är vd och ansvarar för inköp av arbetskläder och skor samt ansvarar för försäljningen. Hans fru och kompanjon Laila arbetar med säljsupport, inköp av profilplagg och presentartiklar samt ansvarar för personalen och ekonomin. Laila är född och uppvuxen i Gävle och under gymnasietiden, 3-årig ekonomisk på Borgis, möttes deras vägar då Roland gick i parallellklass. De studerade bland annat franska och hade idrott gemensamt. Efter studierna blev de så tillsammans 1986.
Roland, vars släkt kommer från Västerbotten föddes i Hudiksvall men flyttade till Gävle redan vid två års ålder. Lumpen gjordes på hemmaplan i 1,5 år på I 14 som kompani-artillerichef.
– Jag var med i i Gefle IF´s A-lagstrupp i fotboll så det var tuff träning fem dagar i veckan under Lennart ”Liston” Söderberg, berättar Roland.
Efter lumpen blev det jobb på Tidermans Maskinuthyrning (hette först Norrland Byggleasing) innan han 1992 fick jobb på Industriprofil.
– Det var ingen vidare fart på affärerna då så efter ett år sade dåvarande ägaren Mats Holmlund att han skulle lägga ned verksamheten eller sälja det om någon var intresserad. Det var jag ju så 1993 tog jag över och drev det vidare utan någon anställd.
Drömde om servicearbete utomlands
Laila hade under tiden studerat Turism & Reseliv i Tierp och tänkte sig en framtid inom turistnäringen.
– Jag drömde om arbete utomlands och ville verkligen jobba med service och människor. Det ledde till att jag hamnande på Hotell Scandic Väst och efter det som trafikassistent på Gävle-Sandvikens flygplats (sedermera Rörberg) i början av 90-talet. När Roland sedan kom med idén att ta över Industriprofil så var det ett gemensamt beslut. Det kändes ju lite som en chansning så vi valde inledningsvis att jag skulle behålla min anställning så att vi var säkra på att i alla fall få ut en lön i månaden.
Ett stort stöd den första tiden var Rolands pappa Hjalmar som arbetade som ingenjör på Skanska.
– Han var också den som var absolut mest skeptisk, garvar Roland. ”Men det här går inte, det blir svårt, ni måste sälja 1000 plagg i veckan!” var några av hans synpunkter när vi drog igång. Han bistod i alla fall med en del av aktiekapitalet och har alltid varit genuint intresserad och ställt upp om det behövts.
Verksamheten rullade dock igång och efter ett år så kunde de anställa sin första medarbetare. Lyckan log mot dem även i andra avseenden då Laila blev gravid och deras första barn Josefine föddes 1993.
– Verkligheten var ju så att jag jobbade med administrationen och ekonomin under mammaledigheten och när Josefine skulle in på dagis så ansökte jag om tjänstledigt för att prova och på den vägen är det, berättar Laila.
Minnesvärda kunder
En av deras första kunderna var den legendariske Gävle-entreprenören Sören Thyr.
– Han sa ”Nu anlitar jag dig Hjelte, jag hinner inte kolla fakturorna men är det inte rätt pris så blir jag besviken”, minns Roland. Ett annat fint minne var när Börje Molander ringde från Gavlegårdarna i mellandagarna det första året och gav oss den första riktigt stora ordern. Det var några plagg per anställd så det betydde otroligt mycket för oss då. ”Jag tänkte att det här kan vara kul för er att ha på nyår”, och det hade han ju väldigt rätt i förstås.
Industriprofil har som tradition att när man fyller jämt så åker man runt med tårta till de tio första kunderna som fortfarande är kvar i registret.
– Det är mycket uppskattat och det är faktiskt är sju stycken av dem som dels finns kvar men som också är trogna kunder efter alla dessa år, ler Laila.
Arbetar stabilt och försiktigt
De förklarar att de tänker lite olika, är något försiktiga och hellre väntat ett år med att anställa eller investera. De har aldrig velat äventyra verksamheten men betonar samtidigt att man som företagare alltid är risktagare.
– Svåraste biten är personal, menar Laila, men där tycker jag att man lärt sig läxan genom åren. Det gäller att lita på sin magskänsla. Våga anställa, skall man vänta eller inte? Man drar på sig stora kostnader och en enda felrekrytering blir mycket kostsam, så det är naturligt att många är försiktiga.
– Jag är nog lite mer oordningsam, reflekterar Roland.
Laila instämmer och nickar igenkännande.
– Roland går mycket på känsla och ser snabba lösningar medan jag mer ser vilka problem som kan uppstå. Om vi inte gör det här nu så kan det uppstå konsekvenser senare. Däremot så delar vi samma känsla och försöker att vara lyhörda för varann.
– Det gäller att mötas och inse att beslut kan ta tid, förklarar Roland. Man slänger upp en boll men den andra kanske inte är redo. Men vi har lärt oss samspel och hur man lyfter frågan. Jag kan inte komma och förvänta mig ett beslut på en gång. Ibland blir det ja, andra gånger nej.
Engagemang och ihärdigt arbete
Vad anser de då själva är de då framgångsfaktorer som gjort att de kunnat utvecklats så bra inom sin nisch genom åren?
– Bra service och stort engagemang, kommer det spontant från Roland. Med stort hjärta för det man gör sprider det sig till all personal och därmed ökar även servicegraden för kunderna.
– Ihärdigt arbete och stor egen närvaro, menar Laila. Vi har alltid funnits här, dels för att vara nära kunderna men även för att stötta vår duktiga personal. Det kan vara lätt att gnälla och klaga men i grund och botten så är det rätt medarbetare och arbetskamrater som gör att man orkar och vill fortsätta med det här. Vi sade länge att max 10 anställda räcker men nu är vi 14 stycken. Det är lite mer att hålla ordning på och lite svårare att vara så familjära som det var från början. Samtidigt så måste vi växa med bra kundarbete för att leva upp till vårt rykte och det vi står för.
En bidragande orsak till att det varit möjligt är att de för något år sedan tog in säljaren Tony Sandmark som delägare i verksamheten.
– Vi hade kommit till ett stadium när det kändes som att man bara löste problem, berättar Laila. Att ägna sig åt problemlösning och beslutstagande 100 gånger om dagen gör att man blir mättad och känner sig stressad. Tony var mycket intresserad av verksamheten och visade stort engagemang så att erbjuda honom delägarskap kändes helt rätt. Dels för att behålla honom samtidigt som han kunde axla en del av ansvaret. Genom detta kunde man fortsätta expansionen och även tillsätta Ann Floren som butikschef samt anställa Helene Renström på ekonomiavdelningen.
– Genom att släppa och dela ut ansvar frigör vi tid till andra viktiga bitar, menar Roland. Annars hade vi inte orkat utvecklats som vi gjort.
Den personlig utvecklingen stimulerar man genom föreläsningar och minitbildningar via affärsnätverken MIX och effect plus+ samt genom branschorganisationer. Förra året anslöt man sig även som partner i New Wave Profile, Nordens största kedja för profilkläder, grundat av Torsten Jansson.
– Där gick vi med för att synas lite mer och bli starkare inom vissa varumärken. På ledarträffarna utbyter vi erfarenheter, visioner och mål samt har gemensamma säljutbildningar och marknadsföring vilket känns mycket givande.
De har en ödmjuk och nästan blygsam inställning inför den egna målsättningen och visionen.
– Den är inte så långt fram, menar Roland. Vi räknar med att öka omsättningen något och det dröjer nog inte så länge innan vi är 15 personer. Det viktigaste i alla lägen är att inte tumma på det vi har lovat kunden.
– Man vill ju jobba så länge det är roligt, menar Laila. Visst kan det ta emot vissa dagar men det är ju som ett barn man sköter om och ser växa upp, det är svårt att släppa taget.
På tal om barn så har dottern Josefine genom åren jobbat extra en hel del i verksamheten och det andra barnet Jacob som föddes 1996 är precis som pappa nu aktiv fotbollspelare i Gefle IF.
– Han hinner inte med så mycket mer än skolan och fotbollen, förklarar Roland men betonar att han brukar få hjälpa till med fastighetsdelen (gräsklippning, målning med mera) av verksamheten där även farfar Hjalmar gjort betydande insatser genom åren.
– De är nog inte intresserad av att ta över verksamheten då de sett baksidan med att vara egen företagare, menar Laila. Vi uppmuntrar dem till att skaffa sig en utbildning. Vi hade ingen högskoleutbildning men det var nog lättare för oss på den tiden. De måste känna efter själva, säger Roland, men jag tror de tänker sig för ordentligt.
Positiv syn på näringslivet
Om näringslivet i regionen har de nästan bara lovord att säga.
– Man skulle dock kunna gynna bygden och varandra lite mer i ett regionalt perspektiv, menar Laila. Vi som verkar här måste stötta varandra men att man även vid upphandlingar ser mervärden i miljö och arbetstillfällen genom att ge fler uppdrag till lokala leverantörer. Många arbetstillfällen har försvunnit så det hänger på företagen som är kvar att de växer och kan utvecklas för att anställa fler. Man tycker ju om sin stad och vill att det skall vara positiva tongångar.
– Jag tycker att det är ett härligt område att verka i, säger Roland. Visst går det att göra vissa saker bättre, men det är förnuftiga och bra människor som bor här. Vi måste bara hjälpas åt att berätta allt som är bra, det finns så mycket, så det gäller att lyfta fram allt det positiva!
Välfylld fritid
Bägge tränar på gym och springer för att hålla formen samt att de delar intresset av att umgås med vänner och tycker om att resa mycket, även om det inte blir så ofta som de skulle vilja. De bor i villa i Lexe och skaffade sig för 1,5 år sedan en egen oas i form av sommarstuga med strandtomt i Hamrångefjärden.
– Det är en fantastisk rekreationsplats för att ladda batterierna, säger Roland. Jag älskar jobbet men inser att vi bör prioritera fritiden lite mer för att få balans i tillvaron.
Det framgår att sport och idrotten är en betydelsefull del av den tillvaron vilket innebär att följa de lokala profilerna i Brynäs under hockeysäsongen samt att fotbollshjärtat av fler än en anledning klappar varmare än någonsin för Gefle IF.
Joe Formgren
SvenskPress.se
7 500:- exkl. moms
Antal tecken i artikeln: 13505
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.