I spåren av den svagare Yen-kursen väljer SUBARU Nordic nu att investera kraftfullt för en fortsatt expansion på de nordiska marknaderna. Redan i höstas förberedde man för en förbättrad valutasituation, vilket gör att effekten märks redan nu.
– Vi har budgeterat för betydande marknadsinvesteringar under 2013 samtidigt som vi kunnat undvika prishöjningar när våra nya bilmodeller nu ska lanseras, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.
Även nya Forester, som är större, bättre utrustad och har än högre kvalitetsnivå kommer att introduceras till nästan samma pris som förra generationen.
Torbjörn Lillrud: – Vi ser en tydlig effekt av den försvagade Yen-kursen i kombination med våra nysatsningar. I december 2012 ökade Subaru sin försäljning med 41,7 procent och i januari i år var ökningen hela 70,9 procent på en marknad som minskade med 15,9. Subaru är hittills i år näst största japanska bilmärke i Sverige, samtidigt som vi även passerat flera europeiska och koreanska bilmärken. Denna utveckling kommer i takt med försvagad Yen-kurs att fortsätta och Subaru kommer att fortsätta öka sina marknadsandelar i hela Norden.
På Bilvaruhuset Dahlboms Bil, som är återförsäljare för Subaru i Gävleregionen sedan 1982, är man nöjd med den här utvecklingen.
- Vi hade förväntat oss en prishöjning på 15 – 20.000 för nya Forester med tanke att den är både större och bättre utrustad, men det blir i realiteten bara några tusenlappar, säger Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil.
Den starka svenska kronan innebär oks att andra Subarumodeller gynnas prismässigt.
- Det är fler Subarunyheter på gång under våren så vi ser fram mot 2013 med tillförsikt, avslutar Christer Dahlbom.
Nya Subaru Forester premiärvisades hos Bilvaruhuset Dahlboms Bil första helgen i februari och vi återkommer med rapport från det.
Recension av nya Subaru Forester:
http://www.svenskpress.se/articles/view/subarus-nya-skogvaktare