"Risken för att bli inblandad i en olycka eller att skadas i en av våra senaste modeller har minskat med mer än två tredjedelar jämfört med i en Volvo från 1970-talet. Nu fortsätter vi att utveckla våra modeller för att uppnå vår säkerhetsvision - att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvobil år 2020", säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Personvagnar AB.

IIHS Top Safety Pick-utmärkelse baseras på resultaten från fyra olyckscenarion*:

Krocksäkerheten vid en frontalkollision bygger på resultaten från frontala offset-tester i 64 km/h.
Sidokrockresultaten fås genom att mäta krocksäkerheten när fordonet träffas i sidan av ett rörligt hinder, som motsvarar fronten på en pickup eller SUV, i 50 km/h.
För att få bra poäng på rundslagningsskyddet måste biltaket klara av ett tryck som är fyra gånger fordonets vikt innan taket ger efter fem tum (12,7 cm).
Skyddet vid påkörning bakifrån betygssätts genom att använda en krockdocka där krafterna på nacken mäts. Detta test simulerar en kollision där en stillastående bil träffas bakifrån (32 km/h).

Enastående NCAP-betyg i USA

Volvo Personvagnars säkerhetstänkande har uppmärksammats i ett flertal studier på senare tid.

XC60 är också den enda crossover-suven med Top Safety Pick-betyg från IIHS och totalt fem stjärnor från amerikanska NCAP. I 2010 års test fick XC60 fem stjärnor i alla delmoment, inklusive fem stjärnor för både förar- och passagerarsäkerhet vid en frontalkrock samt fem stjärnor i båda sidokrocktesten.

Automatisk inbromsning leder till färre olyckor

I en annan av sina rapporter tidigare i år dokumenterade IIHS fördelarna med den banbrytande City Safety-tekniken - med automatisk inbromsning för att undvika krockar i låg hastighet - som minskar antalet krockar med upp till 22 procent.

IIHS-studien av skadeanmälningar till försäkringsbolagen där en Volvo XC60 är inblandad, visar att City Safety minskar kostnaderna för personskadekrav med 51 procent, medan kostnaden för fordonsreparationer sänks med över 20 procent.

En liknande studie som utfördes av det svenska försäkringsbolaget Volvia visade att Volvobilar utrustade med automatisk inbromsning är inblandade i 22 procent färre påkörningar bakifrån än bilar utan denna funktion.





* Källa: Insurance Institute for Highway Safety.