• Dacia Duster är kompakt med sina 4,31 m i längd och 1,82 m i bredd. Bilen har hög markfrigång ( 200 mm), fronten är kromad och med sina breda front och breda hjulhus inger den ett robust intryck. Det är inte bara utseendet som utstrålar bra egenskaper i terrängkörning utan underredet är förstärkt vilket gör bilen mycket lämplig för terrängkörning. Ingångs- respektive utgångsvinkel är 30 resp. 35 grader. Trots bilens utmärkta terrängegenskaper är den även lättkörd i stadstrafik och dess låga vikt 1180 kg i 4X2 och 1280 kg i 4X4 i kombination med kompakta proportioner ger den särskild smidiga köregenskaper. Vid körning kan man välja på tre olika körlägen:

- Auto-läge som ger optimal drivning och en äkta 4x4-förmåga. Under normala körförhållanden överförs kraften via framhjulen enbart. Om dragning försvinner eller när väggreppet är begränsat överförs kraften till bakaxeln. Under extrema förhållanden delas kraften lika fram och bak vilket sker genom en elektromagnetisk momentomvandlare från Nissan.
- Låst läge – 50 % av kraften matas genom bakaxeln. Föraren låser fordonet elektroniskt 4x4-läget. Rekommenderas vid tuff terräng
och i låga hastigheter.
- I 4x2 läge är överföringen låst till framhjulen. Läget är anpassat till körning på torr och bra väglag och minskar bränsleförbrukning.
• Liksom alla Dacia-modeller är Dacia Duster ekonomisk både att köpa och köra. Ekonomisk att köpa p g a prestanda, utrustning och utrymme till ett oslagbart pris. Ekonomisk att köra tack vare ett urval av snåla motorer med låg bränsleförbrukning och låga CO2-utsläpp. 4X2 dieselversionerna av Dacia Duster släpper ut mindre än 140g CO2/km, vilket gör dem berättigade till Dacia Eco2 märkning, medan de fyrhjulsdrivna dieselversionerna släpper ut mindre än 150g av CO2/km. I Sverige lanseras Dacia Duster med en 1.6 16V 110 hk bensinmotor och 1.5 dCi 105 hk dieselmotor.


• Duster har beprövade säkerhetsfunktioner hämtade från Renault: Dacia Dusters bromssystem är från Bosch och heter 8,1 och har både ABS liksom EBV elektronisk bromskraftsfördelning och panikbromsassistans som standard. Som standard finns också två krockkuddar med trepunktsbälte med be-lastningsbegränsare fram, två laterala krockkuddar för sidoskydd (beroende på version) och pyrotekniska bältesförsträckare fram (beroende på version).

• Dacia Duster kommer att tillverkas i fabriken i Pitesti, Rumänien. Här kommer både 4x2 och 4x4 versioner för EU, Turkiet och Nordafrika att tillverkas. Försäljningsstart till sommaren i Sverige hos din närmaste Daciahandlare.
Priserna är inte satta ännu men det spekuleras i en bit under
200.000 kr för instegsmodellen med fyrhjulsdrift.