Dessutom kraftsamlar Fiat Group Automobiles inom miljöområdet, bland annat genom flera nya biogas-modeller och det patenterade eco:Drive-systemet som blir standard i alla miljöbilmodeller.
Under maj inledde Fiat Group Automobiles en storsatsning i Sverige. Efter noggranna förberedelser är Fiat Group Automobiles redo att ta sig an den största nordiska marknaden med en produktportfölj som tagits fram exklusivt för den svenska marknaden.
– Fiat Group Automobiles har under lång tid analyserat den svenska marknaden tillsammans med svenska och italienska specialister, berättar Peter Hessel VD för Din Motor Gävle som är Fiats och Alfa Romeos nya återförsäljare i regionen.
– Fiat Group Automobiles vet att säkerhet och miljö är två av de viktigaste frågorna på den här väldigt konkurrensutsatta marknaden. De vet också att svenskarna har ett särskilt gott öga till italienska varor, från mat till kläder. Därför tror vi att Fiat och Alfa Romeo står väldigt väl rustade med italiensk design, högt säkerhetstänkande och några väldigt bra erbjudanden på miljöområdet, säger Peter Hessel.

Din Motor Gävle är sedan många år även återförsäljare för Toyota i Gävle och får i och med detta tillskott en väldigt bred produktportfölj att erbjuda sina kunder.
Den moderna klassikern Fiat 500/500C och Alfa Romeo Giulietta som lanseras under november tros bli dragloken i den nya produktportföljen, som innehåller ett stort utbud av modeller från lilla Fiat Panda till sjusitsiga Fiat Doblò.
I en särskild satsning på den svenska marknaden presenterar Fiat inte mindre än fyra modeller (Panda, Punto Evo, Qubo och Doblò) med biogasmotor som tillval. Totalt har Fiat 6 modeller i 17 versioner som klarar kraven för miljöbil. Dessutom kommer det patenterade eco:Drive-systemet att vara standard på alla Fiat-miljöbilar som säljs i Sverige.
Hos Alfa Romeo kommer det att finnas miljöbilsalternativ för både MiTo och Giulietta.
En annan nyhet är att garantierna förlängs. Både Fiats och Alfa Romeos personbilar har nu tre års garanti och vägassistans och rostskyddsgarantin har förlängts från åtta till 12 år för båda märkena. Dessutom har priserna setts över för att stärka det svenska erbjudandet ytterligare, till exempel Fiat Punto Evo Natural Power som säljs för låga 149 900 kr.
Återförsäljarnätverket kommer att byggas ut så att det täcker större delen av den svenska marknaden.
– Ett bra återförsäljarnätverk är avgörande för Fiats framgång. Det är viktigt ur ett försäljningsperspektiv men det gör också att konsumenterna har bra tillgång till service och reservdelar. Fiat är väldigt nöjd med hur de har utvecklat nätverket och sin egen svenska organisation, säger Peter Hessel.
I samband med nysatsningen i Sverige har Fiat Group Automobiles även tagit fram två svenska specialversioner av de populära bilmodellerna Fiat 500C respektive Alfa Romeo MiTo.

För mer information kontakta Peter Hessel, 026-10 72 45, peter.hessel@toyota.se