Det här gäller för vinterdäck för personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 t (gäller även släpvagn):
1. Krav på vinterdäck 1 december - 31 mars när vinterväglag råder
2. Mönsterdjupet skall vara minst 3 mm
3. Dubbdäck är tillåtet 1 oktober - 15 april. Om man har släpvagn skall även den ha dubbdäck om bilen har dubbdäck.
Det finns vissa undantag på kravet på vinterdäck, till exempel om fordonet är äldre än 30 år. För säkerhets skull: använd alltid vinterdäck!
Vinterdäck kan antingen vara dubbade däck eller så kallade friktionsdäck (utan dubbar). Däcken skall vara:
+ särskilt framtagna för vinterkörning
+ märkta M+S, M-S, M S, MS eller Mud and Snow
Om man är osäker om däcken är framtagna för vinterkörning finns det förteckningar över godkända vinterdäck på http://www.dackinfo.nu. Däckfirmorna har också information om godkända däck.
Några tips:
+ sätt bästa däcken på bakhjulen, vilket minskar risken för sladd vid inbromsning mm, dvs största mönsterdjup eller största dubben där bak
+ i Tyskland är dubbdäck förbjudet medan det är vissa begränsningar i Schweitz. I Oslo och Trondheim i Norge är det en särskild avgift för bilar med dubbdäck
Ett bra sätt att hålla koll på vinterdäcken är att checka in dem på ett "däckhotell". För 5-700 kronor halvåret byts däcken och däcksfirman förvarar sedan de avmonterade däcken/hjulen och tvättar dem. Det är enkelt att också ha koll på mönsterdjup, dubb, balansering etc. En billig säkerhetsåtgärd! Dessutom är det inte helt riskfritt att montera däcken, åtskilliga har drabbats av sjukdom när de skall skruva bort muttrarna. Dessutom kan däcksfirman kontrollera att muttrarna är rätt åtdragna.
Bilvarhuset Dahlboms är ett av de företag som har däckshotell.
- Vi tar om hand om däcken och kollar att de är i bra skick när det är dags att byta nästa gång, säger Christer Dahlbom. Man kan se däckshotellet som en billig tarfikförsäkring!
Sen är ju frågan om man skall välja dubbat eller friktionsdäck! Transportstyrelsen är den myndighet som föreskriver hur utrustningen skall se ut för att vara godkänd. Göran Andersson är specialist på bland annat däck. Det finns flera kriterier som man skall ta hänsyn till, främst trafiksäkerhet och miljö.
- När man väljer däck skall man utgå från sin egen situation, hur mycket kör man på vintern, hur ofta hamnar man i svåra vinterväglag och så vidare, säger Göran Andersson. Om man prioriterar trafiksäkerheten väljer man dubbdäck och om man prioriterar miljön blir det dubbfritt.
Men Göran Andersson är noga med att poängtera att man inte får ha övertro på dubbdäcken utan alltid ha bättre marginaler i körningen på vintern.
- Kör man dubbfritt måste man köra på ett helt annat sätt, särskilt när det är extrem blixthalka, säger Göran Andersson.
Kraven på vinterdäck för tyngre fordon räknar man med inte skall kunna vara klart förrän till nästa vinter.
Riksdagsman Lars Beckman (m) har engagerat sig när det gäller dubbdäck.
- Trafikverket har visat att det är över 40 procent större risk att råka ut för en svår olycka på vintern om man kör odubbat, säger Lars Beckman. De kommuner som infört dubbförbud måste tänka om!
Men det är var och en bilförares ansvar att välja rätt vinterdäck och framförallt att alltid ta hänsyn till att vinterväglag kräver större marginaler i avstånd till framförvarande, hastighet, omkörningar mm!