Champagne och champagne.
25/10, 2008 kl. 23:59
Kommer kineserna dricka upp all skumpa?
Champagne har på väldigt kort tid blivit något som fler och fler väljer att dricka. Förr i tiden var det en dryck som få unnade sig och ansågs av de flesta som en onödig lyx. De flesta unnade sig själva ett glas vid milleniumskiftet skulle jag tro och det blev rekordförsäljning det året för Systembolaget. Men efter milleniumskiftet har suget inte lagt sig. Champagneförsäljningen har ständigt ökat sedan dess och förra året var tidigare rekord slaget flera gånger om. Totalt ökade försäljningen med en tredjedel mot tidigare år. Det är inte bara i Sverige siffrorna stiger utan i hela världen. Bara i Kina ökade försäljningen förra året med 30 procent. Med dessa siffror kan man ju tro att producenterna jublar och poppar sig en pava själva, men så är inte fallet. Som många redan vet så kommer all champagne från ett vinområde i provinsen Champagne som ligger i nordöstra Frankrike. Problemet har nu blivit att Champagneindustrin har svårt att hänga med den växande trenden av lyxbubbel. Med nya marknader som Kina och Ryssland som tidigare nästan inte druckit något har nu den globala försälningen ökat från 321,6 miljoner flaskor till 338,7 miljoner flaskor år 2006. Och då dricker Kina som är världens folkrikaste land ändå bara hälften så många flaskor champagne som vi gör i Sverige. Om man i Kina skulle börja dricka champagne i samma utsträckning som vi i Sverige behöver man inte vara ett geni för att räkna ut att det kommer att skita sig rejält. Man har nu börjat inse problemets skala och efter den enhälliga omröstningen i INAO (L'Institut national de l'origine et de la qualité) har man nu beslutat att vindistriktet kommer att bli större. Denna lösning ogillas av många men är ett måste enligt industrin. Området kommer inte växa mycket och om trenden fortsätter i samma takt kommer vi i framtiden utan tvekan få slåss om flaskorna i butiken.
Från Gävle, Gästrikland
Medlem sedan 2008-08-04
Bartender och servitör.
Köp
2 000:- exkl. moms
Antal tecken i artikeln: 2288
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.