Början till slutet för Gävles Kombiterminal på Näringen?
30/1, 2012 kl. 19:33Kombiterminalen, på Näringen i Gävle, dras med minst sagt avsevärd överkapacitet. Med kombitrafik menas här tågtransport i stället för lastbilstransport.
Som lök på laxen lägger Cargonet ned sin svenska verksamhet. Visserligen startar Hupac omgående ny kombitrafik från Gävle, men den servar bara transporter mellan Sverige och Italien!
Det är tråkigt för miljön, och anledningen är en infrastruktur, som inte är tillräckligt bra säger man på Cargonet och Green Cargo om nedläggningen av Cargonets kombitrafik i Gävle och i övriga landet. Ökade banavgifter gör också sitt till.
Att Hupac / Intercontainer bedriver verksamheten i huvudsak i nya containerterminalen på Fredriksskans i Gävle Hamn, gör ju inte saken bättre för kombiterminalen på Näringen.
”Terminalen har ledig kapacitet på spår även vid de attraktivaste tiderna och goda lagringmöjligheter, varför vi på kort tid kan erbjuda flexibla och kundanpassade erbjudanden.” Så står det på terminalens hemsida!
I en tid när befolkningen – läs väljarna – alltmer kräver miljövänligare transporter, så riskerar nu Kombiterminalen på Näringen i Gävle att dö sotdöden!
Ändå kan en välplacerad kombiterminal vara värd guld för företagarna i vilken annan kommun som helst.
Sannolikt är Gävles Kombiterminal en idag i stort sett outnyttjad tillgång och resurs i transportflödet. Tänk så många långtradarsläp vi skulle kunna slippa på vägarna till och från Göteborg, Jönköping, Helsingborg, Malmö och Kalmar.
Dagens kapacitet med befintlig 45-tons terminaltruck skulle kunna klara av storleksordningen hälften av vägtransportflödet till och från Gävle distriktet. Och med 6 Mkr i nyinvestering för ytterligare en truck, så skulle Kombiterminalen teoretiskt sett kunna klara av hela Gävle distriktets inrikesflöden.
Ett stort problem som skulle uppstå, är att befintlig spårlängd om 600 meter, bara räcker till för ett tåg åt gången. Vilket skulle ställa större krav på flexibilitet hos Gävles godsbangård och tillhörande rangerlok!
Rent praktiskt och fysiskt så finns det mycket väl plats för ytterligare ett par spår inom kombiterminalen på Näringen.
En hel del kombitransporter österut kommer förhoppningsvis också framöver att gå över Gävle.
För kombitrafiken söderut och västerut kan Gävle rimligtvis inte vara ett förstahandsval – om man inte kan erbjuda bättre service och snabbare och säkrare hantering än kompisarna på kombiterminaler i Västerås, Sundvall och Borlänge för att ta några exempel.
- Vi behöver förbättrat spårunderhåll och elektrifiering av hamnspåret, bättre ankomst- och avgångstider och prioritering av tågdragningar till och från oss.
Priser och banavgifter behöver säkert också ses över igen, förklarar terminalchefen Sten Johansson hos underentreprenören Road Cargo Sweden AB, och fortsätter:
- En del av kombitrafiken går idag via hamnens containerterminal, som egentligen inte alls passar för kombitrafik!
Hur mycket bättre kan terminalen på Näringen bli från dagens situation?
Och då kan det gälla kostnader, genomströmningstid, bokningssystem, spårsystem, identifiering, automatisering, väntetider, kundservice för chaufförer, tillgång på draglok och övrig utrustning mm.
Helt klart är ju trots allt, att en allför stor del av dagens transporter går på lastbil, men det finns också många transporter som inte kan gå i kombitrafik av olika skäl.
I Schweiz har man helt enkelt lagstiftat för att få bort lastbilar som korsar landet. Dessa ekipage får åka tåg istället!
Nog måste vi kunna köra kombitrafik med mer än 2 % av transporterna till och från vår region!
Kraven och önskemålen från den lilla gnutta kombitrafik - i betydelsen att ersätta lastbilstransporter med tågdito - kommer med all sannolikhet att drunkna i de stora containerflöden som hamnen och containerterminalen på Fredrikskans idag redan har.
Och ännu mera ointressant blir kombitrafiklösningarna så länge flera ägare, till GCT Gävle Container Teminal AB i Gävle Hamn, har olika syn på dess utveckling. Att Jernhusen AB - SJs fastighets bolag, som äger kombiterminalen på Näringen, inte vill satsa på den innan de har operatörer på plats, som kan garantera volymer och drar tågen - kan man ju också förstå!
Det som borde göras, är att få med våra stora aktörer på att göra en ordentlig vägtransportsimulering av in- och utflöden för Gästrikland. Gissar då, att den skulle visa att kombiterminalen på Näringen kan bli en mycket viktig komponent i flödet.
Något att bita i för Högskolan i samarbete med Chalmers Transportteknik? Lämplig programvara finns säkerligen både hos DB Schenker och på CTH.
Vad säger då en av kunderna, DB Schenker ägt av en av världens största - Deutsche Bahn?
- Givetvis skulle vi gärna vilja få upp omsättningen på lastbärare här i Gävle, förklarar Anders Andersson, Gävlechef för DB Schenker och fortsätter:
Det är trafiken TILL Gävle, som är problemet för närvarande. Som det nu är hamnar lastbärarna i Stockholmsområdet, och vi måste hämta upp tomma trailers till oss! Detta kostar oss för mycket.
Men visst finns det stora transportflöden också till regionen!
Därför ställer vi nu frågan till Sten Lyckström Vd för Ovako Hofors AB och Jonas Gustavsson Vd för Sandvik Materials Technology AB och deras kollegor och medarbetare:
Hur skulle det vara om det långväga skrotet och övriga intransporter av många olika slag skulle få åka på tåg till Gävle och hämtas på Kombiterminalen i stället för att köras längs vägarna?
Tänk så mycket nedslitna vägbanor, svart dieselsot och luftföroreningar vi skulle kunna slippa!
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 5740
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.