För att demonstrera BMW Groups expertis inom autonom körning visade BMW Motorrad upp ett spektakulärt testfordon under CES 2019 - en självkörande motorcykel. Motorcykeln är en BMW R 1200 GS som på egen hand, utan förare, kan starta, gasa, utföra svängmanövrer, sakta ned och stanna helt.

Syftet med att utveckla denna testmotorcykel är att skaffa sig nya värdefulla insikter kring kördynamiken, som sedan kan användas för att hjälpa föraren att upptäcka farliga trafiksituationer och behärska svåra körmanövrer. På så sätt kan denna självkörande motorcykel hjälpa föraren att ständigt förbättra sina färdigheter, med motorcykelns omfattande förståelse och förmåga att beräkna ideal körlinje och kurvtagning, korrekt bromspunkt och optimerad acceleration.

2018 slog BMW upp dörrarna till BMW Autonomous Driving Campus i München. Campuset, som kan husera 1800 anställda och 500 fordon, är ett utvecklingscenter i vilket BMW Group tillsammans med flera partners och IT-företag arbetar för att utveckla självkörande fordon.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige
@: peter.maier@bmw.se
T: +46 73 347 06 34

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2018 sålde BMW Group ca 2 490 000 personbilar och mer än 165 000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2017 var ca 10,655 miljarder euro på upptill 98,678 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2017 hade BMW Group 129 932 medarbetare.

Framgången för BMW Group har alltid baserats på långsiktigt tänkande och ansvarsfulla beslut. Företaget har därför etablerat en ekologisk och social hållbarhet genom hela värdekedjan, omfattande produktansvar och ett tydligt åtagande att spara resurser som en integrerad del av strategin.

http://www.bmwgroup.com
Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup
Twitter: http://twitter.com/BMWGroup
YouTube: http://www.youtube.com/BMWGroupView
Instagram: https://www.instagram.com/bmwgroup
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/bmw

Artikeln publicerad av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån. Vill ni ha era nyheter formulerade, publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se