Och han får säkert som han vill för han kan de här med att skapa magi i möten mellan människor.
Fortfarande förknippar många äldre sportentusiaster Stefan Åsbrinks namn med bandy. Och det är inte så konstigt med tanke på att han under sin storhetstid var en gudabenådad anfallare i SAIK. Men bland företagare både i Sverige och Europa är Stefan i dag mer känd som en framgångsrik företagsledare och en mycket skicklig eventmakare.
Stefan pratar gärna om magin som kan uppstå i möten mellan människor och lite av den magin vilar dessutom över företagets lokaler i centrala Gävle.
Brinc ligger högst upp i ett av de gamla magasinshusen i början av Alderholmen, ett stenkast från Gevalia och Gavleån.
Inredningen skulle göra en inredningstidning salig av glädje och dessutom ser ett av rummen ut som något hämtat ur Tusen och en natt. Det har vackra orentaliska kuddar i de sköna sofforna, äkta matta på golvet och annorlunda belysning.
Det här kallar vi för Disneyrummet eftersom de är mästare på magi. Här håller vi många av våra möten, tilläger Stefan och sjunker ner i en av sofforna.
Det är inte för inte som Brinc arbetar med både ljussättning och specialeffekter och att det bland de externa medarbetarna både finns designers och scenografer.

De anställda i företaget är för övrigt fem, men som Stefan påpekar har man 500 medarbetare som förutom ovan nämnda yrkesgrupper även består av artister, beteendevetare, coacher, filmbolag, föredragshållare, producenter, regissörer och varumärkesexperter med flera.
Vi har tre värdeord i företaget: kvalité, samarbete och ha kul. Mycket av vår verksamhet styrs av de tre orden. Vi ser till att man har kul när man jobbar för då lär man sig mer, säger Stefan som nyligen gick från kompanjon till ensam ägare av företaget som startade 1999 under namnet Darmell.Åsbrink.
Vi har bytt namn eftersom min kollega, Micke Darmell, som också var delägare flyttat till Malmö. Jag köpte ut honom i företaget, men vi kommer fortsätta samarbeta en del, säger Stefan och förklarar det nya namnet:
Det blev Brinc eftersom det är samma företag som tidigare med samma personal och Brinc är en del av det gamla namnet.
Enkelt förklarat är Brinc en eventbyrå som arbetar med att utveckla externa kundrelationer, vid exempelvis mässor, seminarier, galor och andra publika sammanhang.
Man arbetar mycket med interna processer för att samla medarbetare och skapa förståelse och engagemang kring en gemensam vision.

Trots att Stefan nu är ensam vd är det inte så mycket som ändrats jämfört med när de var två kompanjoner även om det förstås blir mer ledningsarbete för hans del.
Jag har det övergripande ansvaret för företaget eftersom jag är vd, men jag jobbar lika mycket med projektledning och det hoppas jag få fortsätta med eftersom jag helst vill vara med och verka där det händer.
Han tror att det faktum att han är före detta elitidrottsman också påverkar hur han arbetar. – Jag är gammal bandyspelare och jag har alltid tyckt mycket om människor och möten. Därför försöker jag få både medarbetare och kunder involverade och engagerade, säger han och tillägger:
Samarbetet är viktigt för alla som varit med live i idrotten. Drivet och viljan finns med från idrottsvärlden.
I dag arbetar Stefan och hans medarbetar mycket med att skapa upplevelser i både små och stora format. Det kan vara allt från teambuilding i Åre till ett internationellt chefsmöte i Rom.
Vi hjälper företag och organisationer att skapa en känsla av delaktighet bland både medarbetarna och kunderna och det samtidigt som de trivs och har roligt tillsammans.

Det märks när Stefan berättar att han inte är mycket för den gängse formen av lärande och föreläsningar som när det är en person som står och pratar framför en grupp.
Nej, det är alldeles för tråkigt och de som lyssnar tappar snabbt intresset, nej involvera de anställda istället, säger han.
Att förflytta grupper till andra platser än de vanliga invanda är också en strategi som företaget arbetar med eller upplevelsebaserad marknadsföring som man kallar det.
Vi var bland annat med en grupp från Sandvik på 100 personer på Gotland på en kick off. Och snart ska vi till Frankfurt med 100 personer i tre dagar.

Men även om företaget arbetar med både Sverige och Europa som arbetsfält är Stefan mycket engagerad i det regionala näringslivet. Under flera år har Brinc varit med och arrangerat Eldklotet, den stora galan för företagare i Gävleborg och han har mycket positivt att säga om näringslivet i regionen.
Jag tycker att det finns mycket energi och många möjligheter i regionen. Det har hänt mycket positiva saker som Gävle strand, Läkerol Arena, motorvägen till Stockholm och Sandvik som går väldigt bra.

Att förena människor och att skapa en gemensam målbild är en viktig plattform att skapa anser Stefan som hjälper företagen och organisationerna med att göra just det.
Men trots allt arbete bakom är det sällan de positiva kommentarerna framförs direkt till Stefan och hans medarbetare. Det är istället ledningen på företaget som de arbetar åt som får berömmet och det är precis som det ska vara menar han.
Vi arbetar för företaget, att ge det energi att utvecklas och en del av det verktyget är att man har kul tillsammans.

Camilla Lagerqvist



Namn: Stefan Åsbrink
Ålder: 45 år
Familj: Fru Ingela, tre barn; Viktor, Ebba och Oskar
Bor: Sandviken
Gör: Vd för eventföretaget Brinc
Mest stolt över: Min familj
Människor (med koppling till regionen) som betytt mycket för dig: Ivar Jägers i Forsbacka, han är beteendevetare, författare och forskare.
Favoritplatser i regionen: Högbo bruk, de har något för alla. När barnen var små åkte vi mycket skidor där, i dag är det golfen och brukshotellet med sin utsökta mat som lockar. Jag hoppas att också fler gävlebor ska upptäcka Högbo.
Hobby: Tycker om att resa med familjen, tycker om golf och trevliga kvällar med glada vänner.