Har du som företagare funderingar kring hur du ska gå till väga när du anställer någon, när en vikare behöver plockas in eller när någon måste sägas upp? I så fall är du långt ifrån ensam. Av de ungefär 20 000 samtal som Företagarna tar emot per år handlar ungefär hälften om arbetsrättsliga frågor. Av just den anledningen fanns Företagarnas jurist och föreläsare Marcus Dahlsten på plats i Gävle för att berätta mer om Arbetsrätt i allmänhet och LAS och MBL i synnerhet.

Bevisbördan ligger hos arbetsgivaren
Thomas Wanke, regionchef för Företagarna Gävleborg, hälsade alla välkomna och lämnade över ordet till kvällens föreläsare. Under två timmar fick sedan deltagarna lyssna till allmän information och en hel del handfasta tips. Vissa tips flaggade Marcus Dahlsten särskilt för:
– Det jag kommer att säga till er nu är det viktigaste jag kommer att säga på hela seminariet; har ni bekymmer med någon anställd – för dagbok! En grundregel man ska tänka på är att när det gäller arbetsrätt är det i de allra flesta fall arbetsgivaren som har bevisbördan. Som arbetstagare har du många rättigheter, som arbetsgivare handlar det mest om skyldigheter. Det är viktigt att komma ihåg.
Anteckna vad som händer och när, det kan sedan användas som bevis. Det går inte att komma med diffusa beskrivningar och ”en känsla” att något är fel. Här gäller det för dig som arbetsgivare att vara tydlig.

Skillnad mellan olika anställningsformer?
Dahlsten ägnade mycket tid till att prata om olika anställningsformer, vilka skillnader som finns dem emellan och vad man ska tänka på vid en uppsägning eller vid ett avskedande. Ett vikariat måste exempelvis alltid kopplas till en viss person och en säsongsanställning måste tidsbegränsas och kan bara användas inom verksamheter som är starkt kopplade till säsongsverksamhet som exempelvis campingplatser, skidbackar och nöjesfält. Även här hade Dahlsten ett tips.
– Sätt inte ut för långa tidsperioder i stöten när det handlar om visstidsanställningar eftersom du inte kan säga upp pga. exempelvis arbetsbrist innan perioden löpt ut.

Verkliga exempel och frågor från deltagarna
Frågorna från seminariedeltagarna var många. Tjänstgöringsgrad, lojalitetsplikt, provanställning, mammavikariat, arbetsbrist och sist-in-först-ut var några av de begrepp som klargjordes av Dahlsten efter funderingar från publiken. En av deltagarna delade med sig av ett exempel från sin verksamhet.
– När jag hade skrivit in lojalitetsplikt i ett anställningsavtal reagerade facket på det. Är det fel att skriva in att den anställde ska vara lojal mot företaget?
Marcus svarade att det inte var fel att kräva lojalitetsplikt i ett anställningsavtal och att facket måste förtydliga vad de tycker är fel, för att de ska kunna komma någon vart med det.

En annan deltagare ville veta vad som gäller om man vill säga upp någon i företaget och i stället ta in en familjemedlem. Marcus förklarade att det som vanligt måste handla om en giltig uppsägning men att familjemedlemmar inte omfattas av LAS och att man i ett sådant fall kan använda sig av undantagsregeln.

Ökad kunskap är bra för alla parter
Jeanette Edlund arbetar på Svenska Entreprenadspecialisten AB i Gävle – ett företag som har vuxit snabbt sedan start. Hon tyckte att seminariet var givande och hon uppskattar att Företagarna erbjuder den här typen av förmåner.
– För oss är det här seminariet särskilt aktuellt eftersom vi anställt och anställer många nya medarbetare. Ju mer kunskap man har som arbetsgivare, desto bättre för både arbetsgivare och arbetstagare. Trots att man har haft företag länge behöver det inte betyda att man inte har frågor, de flesta tycker att det är ganska tråkigt att läsa paragrafer och då känns det väldigt bra att kunna inhämta kunskap på det här sättet.