Nu kanske många undrar vad Din Lokaltidning är för något och frågar man Sandviksborna så har nog de flesta en annan uppfattning.
– Visst säger nästan alla fortfarande Annonsbladet och det är ju inte så konstigt då vi kommit ut under det namnet varje vecka sedan 1980, berättar Ann-Louise, som sedan ett antal år är den som driver tidningen.
Ann-Louises pappa, Stefan Kleen, startade nämligen Sandvikens Annonsblad när han inte fick jobb som annonssäljare på Arbetarbladet och därigenom föddes en av Sveriges mest inarbetade och uppskattade gratistidningar. Idag är man 12 medarbetare och Ann-Louises roll är att vara både chef och säljare men hon betonar med eftertryck också ansvaret för att utveckla verksamheten.

Hon föddes för 37 år sedan i Gävle men vid elva års ålder gick flyttlasset av ovanstående anledning till Sandviken. Pappa Stefan och mamma Rose arbetade stenhårt med att bygga upp tidningen medan Ann-Louises målbild var att bli barnmorska. Ponnyhoppning var en hobby där hon nådde elitnivå och vid 13 års ålder var hon med i ungdomslandslaget tillsammans med Malin Baryard. De sommarjobb hon hade var vid den tidpunkten inte på familjeföretaget.
– Men när jag var 19 år och läste sjuksköterskeutbildningen på vårdhögskolan i Uppsala så gjorde de om utbildningen från två till tre år. Jag planerade att starta om på den nya utbildningen och då blev det blev en lucka på tre månader där jag skulle jobba så då började jag på kontoret. Efter ett tag började jag även som producent och var med och skapade grafiken och annonserna till tidningen, sedan var jag fast, skrattar Ann-Louise. Det var verkligen kul, jag trivdes från början och kände att det här brann jag verkligen för.
Hennes syskon valde dock helt andra yrkeskarriärer så storasyster Jeanette arbetar på H&M´s IT-avdelning och lillebror Christoffer är färdigutbildad läkare nu i juni.

Regionen blev således en barnmorska mindre då studierna inte fullföljdes, däremot fick vi en riktig eldsjäl i form av en egen företagare och ambassadör för företagarfrågor. Parallellt med arbetet på tidningen engagerade sig Ann-Louise senare under ett antal år i styrelsen för Gratistidningarnas förening där mamma Rose varit drivande under många år. Det är en förening med majoriteten av landets lokala hushållsdistribuerade gratistidningar som arbetar för att stärka branschen och aktivt bidra till att tydligt positionera gratistidningarna på den allt mer mångfacetterade mediekartan. Styrelsearbetet är nu överlåtet åt andra även om hon är kvar i valberedningen.
Sedan fyra år tillbaka är hon ordförande för Företagarna i Sandviken och engagemanget där är utan tvekan lika stort som för det egna företagandet.
– Det går ju hand i hand med mitt arbete då jag är beroende av att det går bra för Sandviken totalt sett. Tappar vi en lokal kund så kan vi ju inte precis ersätta den med en från Stockholm. Dessutom har vi ju genom vår kundkrets många öron i backen så det framkommer ju fort om det gnisslar någonstans.

Hon förklarar att det är både en fördel och nackdel med att ha Sandvik på orten.
– Det sker ju enorma strukturförändringar oavsett konjunkturer så vi måste inse att det kommer inte att bli några personalmässiga ökningar utan rent krasst så handlar det ju om uppsägningar och rationaliseringar inom industrin. Poängen är ju vad gör man gör av det, då det växer fram helt nya möjligheter som det gäller att tänka över - hur vi skapar företagsamhet i framtiden. Det gäller att tänka om i tid och jobba starkt för detta.

Ann-Louise lyfter fram som exempel hur Ung Företagsamhet i Sandviken har varit framgångsrika.
– Det gäller hur man tar hand om det efteråt och uppmuntra till företagande. Men det gäller också att vara tydlig på varför man skall starta eget då det även innebär massor av arbete och ansvar samt att man riskerar att hamna utanför samhällets generella skyddsnät för de som har anställning.

Som ordförande i företagarna så har man nu ett antal prioriterade frågor på agendan.
– Som vi ser det ur Företagarnas perspektiv så måste vi utveckla infrastrukturen, uppmuntra nyföretagande, se till att skolan fungerar, att vi har ett levande centrum, många framtida arbetsgivare liksom att lösa lokalfrågor för att fler skall kunna etablera sig här.
Hon menar att stora delar av kommunen förstått den nya tidens villkor.
– Vi jobbar mycket både mot och med kommunen, menar Ann-Louise. Har vi specifika frågor får vi oftast gehör. Får vi det inte, ja då gäller det bara att jobba hårdare.

Som exempel lyfter hon fram att tidigare när kommunen gjorde s.k direktupphandlingar (under 2 basbelopp), så fick man genom EU´s konkurrenslagar inte bara fråga företagare i den egna kommunen men då gjorde man nästan tvärtom istället vilket missgynnade de lokala företagarna. Då skapade man en lösning, sedermera kallat Sandvikenmodellen, där företag som var intresserade fick anmäla sig och ett mail skickades ut avseende dessa upphandlingar.
– På det sättet kan man idag snabbt få tio stycken svar i stället för att subjektivt välja ut tre som man kontaktar för att komma in med offerter. En transparent lösning som spar både tid och pengar liksom att ingen blir förfördelad. Vi anser att det måste finnas kommunal kompetens för tillgodose vissa behov men är naturligtvis mycket tveksamma till om det verkligen omfattar att driva restaurangverksamhet i Göransson Arena.

Om Företagarna kan bli ännu bättre på att lyfta specifika frågor är hon övertygad om att näringslivsklimatet kommer att fortsätta att utvecklas positivt.
– Tjänstemännen är generellt positivt inställda medan politikerna måste våga sätta ut hakan och uttala en tydligare vilja. Jag gillar verkligen Gävles nya näringslivschef Tove Elvelid och deras målsättning att bli en av Sveriges bästa företagarkommuner.
Att det är så många ungdomar som går arbetslösa tycker hon är synd men man måste göra något, ta rollen och driva utveckling.
– Förutsättningar är ingenting som finns, det skapar man! För att uppfattas som företagarregion så måste man jobba för det.

Nu pågår generationsväxlingen för fullt på tidningen då pappa Stefan går i välförtjänt pension efter sommaren.
– Sedan mamma och pappa köpte hus i Spanien för några år sedan har de arbetat mindre och mindre och vi har varit överens om att jag skulle ta över helt efter att min minsta börjat skolan och hon börjar ettan nu i höst.
Yrkeskarriären kombinerar Ann-Louise med att vara stolt trebarnsmor tillsammans med maken Thomas som är inspektör på Sandvik.
– Det blir nog i alla fall 60-65 timmars arbetsvecka om jag räknar in mina ideella uppdrag, skrattar Ann-Louise, men försäkrar att övrig tid är kvalitet tillsammans med familj och vänner.

Oasen är det egna hemmet i Säljan vid Storsjön även om mycket tid tillbringas i ishallarna då barnen Dennis, Lovis och Lissi är flitiga utövare av hockey liksom konståkning. Ordförande i Sandvikens konståkningsklubb Brinka är således föga förvånande Ann-Louise som onekligen gillar att vara med och engagera sig i verksamheter.

När Sandvik firade 150 år förra året fick hon och Din Lokaltidning hedersuppdraget att göra den officiella jubileumstidningen.
– Det var ett fantastiskt kul samarbete som vi fick projektleda och genomförde tillsammans med Sandvik, kommunen och Göranssons Stiftelse.
I höst är Företagarna åter med som arrangörer av Företagarforum som arrangeras i Göransson Arena 17-19 oktober. Årets tema är "Avveckla eller Utveckla" då regionen står inför nya utmaningar. Stora förändringar innebär stora möjligheter för den som vill och frågan är mer hur man tar vara på dem. Hur skapar man en stark och långsiktig tillväxt och utveckling i en av Sveriges viktigaste industriregioner?
– Jag tycker det är slående att det inte funnits någon riktig industrimässa mellan Stockholm och Sundsvall. Trots att vi har så många industrier så har vi inte tagit rollen. Därför känns det nu extra kul att Bergslagens industridagar även i år förläggs till årets Företagarforum och att även Sandvik blir med och är värd för en av dagarna. Att sedan UF kommer att ha en regional kick-off med 1500 elever och olika seminarier blir lite av pricken över i.

Om framtiden för gratistidningar är hon positiv och ser framåt fylld av tillförsikt.
– Svenskar älskar att läsa. Vi gör det mest i världen, till och med lusläser på mjölkförpackningar. I Danmark har man bara ett fåtal betaltidningar kvar däremot många gratistidningar, så jag tror inte att det blir färre tidningar totalt sett även om betalsättet försvinner. Det gäller att inte missbruka läsarnas förtroende och verkligen brinna för det man gör för att bli trovärdig.
Hon menar att det kan vara svårare för dem som i grunden är van med ett stort antal prenumeranter och ett presstöd i ryggen att starta gratisalternativ.
– Det är nog inte helt enkelt att göra något riktigt bra om man samtidigt skall konkurrera med sig själv. Vår roll är att vara det naturliga valet i vår del av regionen. Personligen vill jag vara med och driva utvecklingen och skapa nya förutsättningar.

Det knackar på dörren och pappa Stefan tittar in med ett par frågor om de kommande Sandviksdagarna. Ann-Louise svarar snabbt och distinkt och Stefan verkar lättad över att det är ordning och reda på saker och ting. Jag frågar hur det har varit att arbeta med sina föräldrar under hela sitt yrkesliv.
– Det har varit en jätteförmån att arbeta med dem genom åren. Jag är så tacksam då de lärt mig så mycket och att vi fått göra den här resan tillsammans.

Det är onekligen en ny kvinnlig kapten på skutan vilket borgar för en fortsatt stabil färd även om det kan brusa en del i det regionala medielandskapet.

Text: Joe Formgren
Foto. P-E Jäderberg