25 år med ett vinnande team
9/3, 2010 kl. 23:59VD Christer Eriksson tar emot i jeans, figurnära kavaj och blodröd skjorta. Ledigt elegant skulle en modeskribent kunna uttrycka det.
– Det är otroligt hur långt de kommit med sina småbilar, utbrister Christer och tittar beundrande på den silvergrå Opeln. Du hör knappt motorn. En riktigt fin bil, säger han och får det att låta som om han tänker högt.
Christer Eriksson sticker inte under stol med att han älskar att sälja.
– Jag ser det som min livsuppgift att sälja bilar. Jag tycker det är så oerhört roligt att möta kunden här på golvet, säger han när vi har slagit oss ner med vårt kaffe inne på bilaffärens största kontor.
Som inte tillhör chefen själv!
– Det här är farsgubbens gamla rum. Det är det enda rummet där man får röka, ler Christer och flyttar diskret undan en askkopp från bordet.
– Jag har försökt sluta många gånger men det går inte, ursäktar han sig.
"Farsgubben" är John Eriksson. Det var han som 1977 övertalade Christer att lämna ett jobb på Pharmacia i Uppsala för att flytta till Gävle och hjälpa till med BP-macken på Söder.
Det blev åtta år på bensinmacken innan far och son sålde rörelsen 1985 och köpte Bengt-Olov Anderssons bilhandel på Skolgången. Verksamheten döptes då om till Eriksson Bilteam och firar följaktligen 25 års-jubileum detta år.
– Jag har farsgubben att tacka för mycket. Det är naturligtvis hans arbete som är inträdesbiljetten till allt det här, konstaterar Christer och tittar ut över bilhallen som numera hyser fyra märken: Opel, Chevrolet, SAAB och senaste tillskottet Citroên.
– Ingenting är gratis, det har jag fått lära mig från farsgubben. Man får fan gno alltså.
En annan man som betytt mycket för Christer Eriksson är Jan Ståhlqvist, som en gång sålde Volvo i Gävle, före både Gösta Samuelsson och Stehn Jaxgårdh.
– Janne var ett bollplank för mig när jag körde igång. Han spände bågen högt, men han var oerhört kunnig och kunde svara på allt. Jag ringde honom många gånger när jag behövde råd och tips. Han var bra som mentor.
I tio år hann far och son Eriksson sälja bilar tillsammans innan John fick en hjärninfarkt som omöjliggjorde fortsatt arbete med firman. Sedan 1995 är det därför Christer Eriksson ensam som bestämmer i butiken, med god hjälp från försäljningschefen Simon Ellmer. Fram till i december har även verkstadschefen Mats Sjölander varit en hörnsten i firma Eriksson Bilteam.
– Nu lever han en pensionärs glada dagar, säger Christer som själv har hunnit bli 58 år.
Under sina snart 16 år som högsta chef och VD har Christer Eriksson valt att lägga en hel del krut på skolbänken.
– Vi satsar mycket på teknik- och säljutbildning. Man får inte somna till. Det är ett jäkla lyft för personalen att få åka på utbildning. Det är berikande för alla människor att få utvecklas. Jag har märkt att motivationen ökar markant hos oss.
Och Christer Eriksson konstaterar att personalomsättningen på Eriksson Bilteam är låg.
– Den är nästan obefintlig. Jag tror det beror på att vi jobbar tajt tillsammans. Det finns inga vattentäta skott mellan administrationen, verkstaden, reservdelarna och försäljningen. Vi har jobbat ganska tufft med att få bort det. Idag är vi ett team, helt enkelt.
Men det senaste året har naturligtvis inneburit våndor. Dagen före vårt besök skrev GM och Spyker under SAAB-affären efter tusen och en turer, men Christer Eriksson ser inga skäl att andas ut ännu.
– Visst känns det bra att det är på rulle igen. Men det blir en väldligt tuff resa. Väldigt tuff. Bilförsäljning är en förtroendefråga. Nu måste vi återvinna förtroendet för SAAB hos våra kunder.
SAAB har tidigare stått för 70 procent av omsättningen på Eriksson Bilteam. Ifjol gick försäljningen ner till 45 bilar – från 170 året innan.
– Det är klart att jag har funderat mycket. Vi är 30 anställda här och det krävs att det rör sig i butiken hela tiden. Jag har haft många tankar på vad som ska hända i framtiden. Men i praktiken har vi samma antal anställda idag som för ett år sedan. Det är något jag är mycket stolt över.
Den enda som tvingats gå ner i arbetstid under det gångna året är chefen själv.
– Nu är jag nere i 50-60 timmar i veckan, det är mycket behagligt kan jag säga (skratt).
Christer Eriksson har från första parkett kunnat notera vilket stort engagemang vi har för SAAB i Sverige.
– SAAB berör den svenska själen, det är något jag verkligen förstått den här tiden. Folk har varit riktigt förbannade på GM:s hantering av det här.
För att kompensera den havererade SAAB-försäljningen var Christer Eriksson tidigt ute med att leta ett nytt märke till butiken.
Det blev franska Citroên.
– Vi tog över märket i april förra året. Det har vi haft glädje av. Jag ringde helt enkelt upp Lennart Gren på Wikmans Bil och frågade om jag kunde ta över. Han ville satsa på Mercedez och Ford, så det passade bra.
Christer Eriksson skrattar till.
– Om någon sagt för ett par år sedan att vi skulle sälja fler Citroên än SAAB hade jag nog frågat hur det var ställt med den personen...
Med Citroên har Christer Eriksson fått bekanta sig med en helt ny kundgrupp.
– Jag tror Citroên-kunder vill vara lite annorlunda. De är lite mer individualister. Jag håller på att lära känna dem, de är trevliga människor, ler Christer.
Han utesluter inte att det kan bli ännu fler märken hos honom i framtiden.
– Vi vet att utvecklingen går däråt. Här i Gävle har ju Bilmetro fem märken redan. Volvo har fyra. Och min kollega i Jönköping, Holmgrens Bil, har nio märken. De var en av de första som upptäckte att det är rätt att jobba med många märken.
Han avslöjar att det finns några bilmärken som han skulle kunna tänka sig i butiken.
– Men jag tänker inte berätta exakt vilka!
Spyker?
– Ha-ha... Det vågar jag inte ens drömma om. Den marknaden finns inte i Gävle. Men visst vore det kul om vi kunde ha en demovisning här någon helg – gissa om det skulle komma folk..!
Motorintresset har alltid funnits hos Christer Eriksson som växte upp i Rundviksverken strax söder om Umeå. Men det var först vid 45 års ålder som han tog klivet och började köra själv.
– Jag satt och diskuterade rallycross med en kille som heter Per Eklund en gång, och då kom vi på att jag är den äldste i Sverige som har börjat med rallycross (skratt).
Christer Eriksson startade sin "karriär" genom att köra i Svealandscupen och vann flera tävlingar. Sedan tog han steget till SM i Supernationella klassen. Där har det inte blivit några titlar, men väl flera finalkörningar.
– Alla är ju yngre än jag, skrattar Christer. Det är en ohygglig skillnad på SM och Svelandscupen.
Vad är tjusningen med att köra rallycross?
– Jag är ute efter spänningen. Vi åker ju på arenor, och när man står där sex bilar i rad och ska iväg... det är en ohygglig adrenalinkick kan jag säga. Bilarna har 350 hästkrafter under huven,
– Det är ett jäkla klipp när man åker iväg. Det är häftigt alltså. Det är inga toppfartsbilar, de går i 170, men dit upp går det väldigt fort...
Efter 13 år tycker Christer att han fått uppnå pojkdrömmen och känner sig inte lika ivrig länge. Men Norrlandsveckan i Kalix missar han inte.
– Det är en vecka varje sommar. Då samlas vi ett gäng och brukar bo på Pite Havsbad och umgås och tävla, det är otroligt roligt. Det är en sommarens absoluta höjdpunkter. Och Kalixbanan är en av Sveriges snabbaste banor.
I gänget ingår bröderna Jimmy och Håkan Holmqvist från Hofors. Och så naturligtvis kompisen Christer Nilsson från Sandviken.
– Utan honom och Sven-Erik "Plutten" Nilsson hade jag inte kunnat hålla på. De mekar och håller min bil i ordning. I gengäld får de låna bilen och åka back-SM. Christer Nilsson blev faktiskt svensk mästare i Supernationella klassen ifjol.
Trots turbulensen på världens bilmarknader ser Christer Eriksson ljust på framtiden.
– Jag tror på olika hybridbilar – el, etanol och även vätgas. Idag är miljöalternativen för dyra. Småbilar som börjar på 300 000 kronor är inget för gemene man. Bensin och diesel kommer att gälla i bra många år till. Men att hybridbilar kommer stort i framtiden det är min absoluta övertygelse.
– För vad händer med soppan i framtiden? Räcker den när Kina och Indien börjar åka bil på allvar? Den kommer definitivt att gå upp, var så säker. Då kommer plötsligt etanolen att upplevas som billig. Oavsett debatten om etanol och mat kommer folk att vilja ha bränsle till sina bilar. Så är det bara!
Och läget för Eriksson Bilteam i Gävle kan inte bli bättre, enligt Christer.
– Tio meter utanför vår glasutställning har vi Gävles mest trafikerade korsning – 32 000 bilar per dygn. Vi ligger mitt i bilhandlardistriktet med Bilmetro, Thunbergs och Toyota – mitt i navet.
Du har sju år kvar till pension – funderar du på att dra dig tillbaka?
– Aldrig. Jag kommer definitivt att jobba till efter 65. Det kan säkert vara skönt med en månad eller två ledigt, men jag har sett många som burit drömmen att sluta tidigt och det har inte alls blivit bra.
Men han erkänner att det kan vara skönt att bjuda hem kompisar till sig och sambon Anki i Hemlingby och bara koppla av med en bit mat och lite vin.
– Särskilt på sommaren, när man kan grilla. Och vi tar gärna en promenad i spåren i Hemlingby.
Säger Christer Eriksson som förutom rallytitlar faktiskt kan stoltsera med titeln kommunmästare på längskidor i Nordmaling.
– Jag åkte längd när jag var 13-17 år. Men nu följer jag helst skidor på TV, skrattar han.
((Bildtextförslag))Christer Eriksson är beredd att hugga i för att återvinna förtroendet för SAAB. Själv kör han en fyrhjulsdriven SAAB 9-3 X.
– Det är en perfekt vinterbil. Jag har åkt mycket 9-5 Aero tidigare, och det var också en mycket trevlig bil att åka i.
6 000:- exkl. moms
Antal tecken i artikeln: 12289
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.