2014 – början på en bättre spelbransch
6/1, 2015 kl. 00:50Många hävdar att 2014 har varit ett blekt spelår där alla nämnvärda titlar antingen flyttats till nästa år, eller inte varit särskilt färdiga eller spelbara när de släpps.
Vi har haft ett år där både getter och bläckfiskar känts mer relevant än Aiden Pearce i Watchdogs, där Towerfall-matcher solklart vunnit soffhängsslaget och där Shovel Knight med bekant formel bjudit upp till fest som om det var 1989.
Det jag landar i är att vi troligtvis inte kommer se ett riktigt dåligt spelår under en överskådlig framtid. Det finns för många faktorer som talar för tv-spel som bransch idag. Visst, 2014 är långt ifrån lika starkt som fjolåret – men 2013 var något i hästväg. Klimatet vi hamnat i tack vare indievågens verkliga intåg känns som upptakten till en riktig guldålder. 2014 kommer med största säkerhet aldrig bli ihågkommet som ett jättebra spelår. Men att kalla det dåligt är synd med tanke på allt bra som faktiskt har släppts, och fungerar.
Anders Brunlöf
Svampriket.se
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 1715
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.