På Subarus största marknad, Nordamerika, var det rusning efter nya Forester och XV. Totalt såldes 424.863 nya Subaru, vilket innebar en ökning med 26,2 procent och en fördubbling mot försäljningen 2009.
Kanada är en annan stark marknad för Subaru och även här sattes nytt försäljningsrekord med 36.760 bilar, en ökning med 18,6 procent.
För SUBARU Nordic innebar 2013 ett nytt ”All-time-high”. Det blev totalt 7.976 sålda bilar under året – en ökning med 12,1 procent.
Även i Sverige blev det nytt försäljningsrekord med 4.925 sålda bilar, vilket var en ökning med 14,4 procent mot 2012. Subaru noterade en marknadsandel på 1,82 procent – även det ett ”All-time-high”.
– Frånsett ”Tsunami-året” 2011 har vi lyckats öka våra marknadsandelar under de senaste tio åren. Vi är en av få aktörer som konsekvent gått mot strömmen även när konjunkturen har sviktat. Subaru har nu etablerat sig som tredje största japanska märke på den svenska marknaden med klar vittring på andraplatsen, säger John Hurtig, försäljningsdirektör för Sverige på SUBARU Nordic AB.
Bilvarhuset Dahlboms Bil är återförsäljare av Subaru i Gävleregionen sedan det populära bilmärket introducerades i Sverige 1982.
- Vi har också haft en kraftig och glädjande ökning av försäljningen av Subaru i Gävleregionen under 2013, säger Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil. Att märket år efter år ligger i topp när det gäller nöjda bilägare är ju en viktig anledning att fler köper Subaru!

Mer information:
http://www.dahlbomsbil.se
http://www.subaru.se

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.