The Boppers - 30 år och aktuellare än någonsin
9/5, 2007 kl. 11:56I tre decennier har The Boppers rockat loss med sin framgångsrika mix av äkta rock´n roll med utarbetad stämsång i doo wop-tradition. Det är musik som går hem tvärs över generationsgränserna – alltifrån de riktigt unga som nyligen "upptäckt" rock´n rollen, till en mer stadgad publik som varit med från begynnelsen. Nu är de återigen aktuella med ett nytt album "Boppers 30" och den nya hitsingeln "Blue blue moon" som spelas flitigt på radiostationerna runt om i landet.
Under syntpopens framfart fortsatte Boppers att lira svettstänkande rock´n roll, och i början på 90-talet fick gruppen ett nytt stort uppsving med albumet The Boppers som sålde i 400 000 exemplar, samt hitsinglar som Jeannie´s Coming Back och Gonna Find My Angel.
Karriären har varit minst sagt händelserik, på senare år med framgångar bl a i musikalen Jerka som dragit över 100 000 besökare, jubileums-cd:n 25 Years Still Boppin som sålt guldskiva, och i föreställningen Happy Birthday - 50 Years of Rock´n Roll, en hyllning till rock´n rollen som även kommit på cd i samarbete med artister som Jerry Williams, Pugh Rogefeldt och Mikael Rickfors.
Några andra artister Boppers samarbetat med genom åren är Chuck Berry, Suzi Quatro, Owe Thörnqvist, Robert Wells och Markoolio. Med den sistnämde gjorde man häromåret hitlåten Rocka På, som bidrog till att många yngre fick upp öronen för Bopparna.
Dagens Boppers har i allt högre grad renodlat sina 50-talsrötter, de Chuck Berry-stänkande riffen och sångstämmorna, och fortsatt botanisera såväl i den klassiska rock´n roll-musiken som i doo wop-eran. Gruppen har blivit något av ett varumärke som står för energi, spelglädje och ett garanterat sväng. Nya lyssnare tillkommer ständigt, för många är en Boppers-spelning mer än bara musiken, det kan också handla t ex om att ta på de rätta dojorna och fixa frisyren…
Eller för att låna titeln från ett av gruppens många skivalbum: Keep On Boppin!
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2872
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.