Subaru Legacy har vuxit på alla håll och är nu en fullvärdig spelare i, det i Sverige så populära, D-segmentet. Självklart ger detta en rymligare och mer komfortabel kupé. Benutrymmet i baksätet har vuxit med 62 millimeter och sammantaget bjuder nya Legacy mer generösa kupéutrymmen än klassens storsäljare. Lastkapaciteten är högre såväl när det gäller volym som maximal lastvikt.
Nyutvecklad, bränslesnål automatlåda
I samband med introduktionen av nya Legacy gör även Subarus nyutvecklade, steglösa, kedjedrivna automatlåda - Lineartronic - debut. Lådan kommer även att kunna styras manuellt med sex simulerade steg via paddlar på ratten.
Även som dragbil kommer den nya generationen att bli ett starkt kort. Legacy får en tillåten släpvagnsvikt på upp till 1.500 kg med B-körkort.
Högsta säkerhet
Nya Subaru Legacy är utvecklad med högsta säkerhet i fokus. Den nykonstruerade motorvaggan medför inte bara minskade vibrationer - den styr in hela motorpaketet under bilen och behåller därmed kupéutrymmet intakt vid en eventuell kollision. Stolarna är helt nyutvecklade och har inte bara whiplashskydd i nackskydden - hela ryggstödet är konstruerat för att absorbera krockvåld vid en påkörning bakifrån.
Redan vid introduktionen kommer nya Legacy - på Subarus initiativ - att vara krocktestad i Euro NCAP. Målet är självklart fem stjärnor i det nya, tuffare testets samtliga delmoment.
Lanseras i höst
Nya Subaru Legacy introduceras som sedan och kombi i de svenska bilhallarna i oktober.