Bland glädjeämnena noteras att framgångarna för Forester fortsätter. Modellen är nu den etablerade suv som ökar snabbast.
- Att bli uppmärksammad för att ännu en gång ha Sveriges mest nöjda bilägare betyder säkert en del i sammanhanget, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB. Det vi tycker är roligast är att vår stora ökning skett under en period då våra konkurrenter gått ut och lämnat kraftiga rabatter - något som vi, i egenskap av generalagent, ogärna ägnar oss åt, eftersom detta inverkar negativt på bilarnas andrahandsvärde och därmed konsumenternas ekonomi, fortsätter han.
Subarus 2008 mot 2007
Försäljning i Världen + 0,4 %
Försäljning i Europa + 13,8 %
Försäljning i Norden + 20,3 %
Försäljning i Sverige + 9,7 %
Avancerade tekniska lösningar som aldrig krånglar är en viktig del av Subarus
tradition. Femte generationen av Subaru Legacy för självklart traditionen vidare och är "förarens bil". Nya Subaru Legacy har vuxit på alla håll och det har gett bilen är en rymligare och mer komfortabel kupé. Benutrymmet i baksätet har vuxit med 62 millimeter och sammantaget bjuder femte generationen mer generösa utrymmen än klassens konkurrenter. Även lastkapaciteten har ökat och nya Legacy erbjuder ett lätt tillgängligt bagage med både mer volym och större tillåten maxlast.
De nya framstolarna är konstruerade så att hela ryggstödet fångar upp krockvåld vid en påkörning bakifrån. Dessutom finns ett whiplashskydd i nackskydden. Nya Legacy är krocktestad av Euro NCAP och fick fem stjärnor i det nya, tuffare testets samtliga
delmoment.
Mer säkerhet: motor och framvagn är upphängd i en nykonstruerad vagga som ger ökad styrrespons, balans och väghållning. Konstruktionen minskar vibrationer och bidrar till en ännu tystare kupé. Ytterligare en positiv effekt av den nya konstruktionen är att hela motorpaketet effektivare styrs in under bilen vid en eventuell kollision, vilket medför att utrymmet vid förarens ben behålls intakt.
I samband med introduktionen av nya Legacy presenteras även Subarus nyutvecklade, steglösa och kedjedrivna automatlåda – Lineartronic. Växellådan kan även styras manuellt i sex fixerade steg via paddlar på ratten. Med Lineartronic är nya Legacy hela sex deciliter per 100 km snålare än motsvarande bil med manuell låda. Den manuella, sexväxlade lådans låga utväxling på första växeln och lägre slutväxel har gjort lågväxeln överflödig.
Nya Legacy har tre motoralternativ, två bensinare på 150 resp 167 hk samt världens första Boxerdiesel på 150 hk.
Trots att Legacy är en helt ny och större bil med högre grundutrustning är priset för en 2-liters sedan på öret det samma som tidigare
- Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder en så bra bil, säger Christer Dahlbom på Dahlboms bil i Gävle.