ADAC Zurich 24 Hour Race körs för 38:e gången mellan 12 och 16 maj på Nürburgring. Banan består dels av den 5,1 km långa Grand Prix, där även DTM- och F1-tävlingar körs, dels av den 20,8 km långa Nordslingan (The Old Course) – med cirka 300 meters höjdskillnad och över 170 utmanande kurvor. Varje år lockar den tyska ringen över 200 bilar till start.
STI premiärkörde förra året och lyckades avverka 133 varv (3.375 km) på de 24 timmarna. Bedriften räckte till en femteplats i SP3T-klassen (turboladdade motorer upp till 2 liter). STI kör samma klass i år, men med väsentligt uppdaterad bil och målet är självklart att vinna.
Årets bil har varit på bantningskurs och har fått tyngdpunkten sänkt ytterligare, ännu vassare motor, optimerad utväxling och förfinad styrning. Tävlingsbilen kommer att rattas av fyra namnkunniga förare från Japan och Europa.
Subaru Legacy ökar mest i sin klass
Subaru fortsätter klättra i registreringsstatistiken och fördubblade sin försäljning i mars jämfört med förra året. Subarus marknadsandel är nu drygt 1,7 %. Tittar man på de segment där Subaru agerar ser det ännu bättre ut.
Succén för nya Legacy har gett Subaru en andel i D-segmentet på hela 5,41 %. Ökningen i mars månad var hela 259,22 % jämfört med 2009. Legacy är den modell i övre mellanklassen som klättrar allra snabbast och är nu 7:e mest sålda i D-segmentet.
— Ser man till tecknade order är försäljningen ännu bättre, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB. Just nu finns det över 1.000 svenska bilköpare som väntar på sin nya Legacy.