Subaru Hybrid Tourer är en konceptbil med måsvingedörrar. Under huven ruvar nästa generation av Subarus bensinmotorer – en turbomatad 2-liters boxerfyra med direktinsprutning. En elmotor på 14 hästkrafter träder vid behov in som hjälpmotor till boxerfyran. Annars fungerar den som generator för att ladda litium jon-batteriet. Ytterligare en elmotor på 27 hästkrafter sitter monterad vid bakaxeln. Vid start och i lägre hastigheter används endast den bakre elmotorn. Alla tre motorer samverkar för att minimera bränsleförbrukningen vid olika körförhållanden. Den främre elmotorn driver till exempel vid snabb acceleration och i kraftiga motlut. Det nya motorkonceptet innefattar även "start-och-stopp-funktion". Transmissionen hanteras av Subarus helt nya och bränsleeffektiva automatlåda – Lineartronic.
Data Subaru Hybrid Tourer
Mått (l/b/h/): 463/189/142 cm.
Bensinmotor: 2-liter, 4-cyl, direktinsprutad Boxermotor med turbo
Elmotorer f/b: 10 kW/20 kW
Växellåda: Lineartronic automat
Drivlina: Symmetrisk AWD
Batteri: Litium-jon
EyeSight+ är andra generationen av Subarus förarhjälpmedel. Systemet bygger på stereokamerateknik och kommunicerar väg- och trafikdata till fordonet för att förebygga olyckor. Genom 3D-teknik kan EyeSight+ skilja på bilar, cyklister och fotgängare i trafikmiljön för att på bästa sätt kunna hjälpa föraren att vidta rätt åtgärder i vitt skilda situationer. Systemet kan även upptäcka fordon på väg in i och ut ur "döda vinklar".
Funktioner i EyeSight+
• Cruise control med avståndsautomatik och fordonsavkänning
• Antikollisionsfunktion (automatisk inbromsning)
• Filavkänning (varnar vid sidledsförflyttningar)
Plug-in Stella är Subarus serieproducerade elbil, som sedan i somras säljs på den japanska marknaden. I montern fanns ett fantasifullt stylat exemplar – Plug-in Stella featuring BEAMS.
Impreza WRX STI Carbon baseras på A-line och har 5-stegs automatlåda och lyxig inredning i mocka. Taket är tillverkat av kolfiber för att minska vikten och flytta ner tyngdpunkten ytterligare för ännu vassare vägegenskaper och bättre balans.
Legacy B4 GT300 tävlar i japanska sportvagnsmästerskapets 300-klass. Förutom en genuin tävlingsbil ställer Subaru ut den specialversion av nya Legacy som tagits fram för hemmamarknaden – Legacy B4 2.5GT SI-Cruise.