Subaru Hybrid Tourer är en konceptbil med måsvingedörrar. Under huven ruvar nästa generation av Subarus bensinmotorer – en turbomatad 2-liters boxerfyra med direktinsprutning. En elmotor på 14 hästkrafter träder vid behov in som hjälpmotor till boxerfyran. Annars fungerar den som generator för att ladda litium jon-batteriet. Ytterligare en elmotor på 27 hästkrafter sitter monterad vid bakaxeln. Vid start och i lägre hastigheter används endast den bakre elmotorn. Alla tre motorer samverkar för att minimera bränsleförbrukningen vid olika körförhållanden. Den främre elmotorn driver till exempel vid snabb acceleration och i kraftiga motlut. Det nya motorkonceptet innefattar även "start-och-stopp-funktion". Transmissionen hanteras av Subarus bränsleeffektiva automatlåda – Lineartronic. Subarus hybridsystem är egenutvecklat och kommer att förädlas vidare för att sättas i produktion under 2012. Vilken modell som blir först ut är för tidigt att avslöja, men planen är att samtliga Subaru-modeller successivt ska få del av den nya, miljövänliga tekniken.
Det skall bli intressant att få testa Subarus hybridsystem när den kommer ut på marknaden.
- Vi ser fram mot att kunna erbjuda våra trogna Subarukunder den här spännande konstruktionen, säger Christer Dahlbom på Bilvaruhuset Dahlboms i Gävle.

Data
Subaru Hybrid Tourer Concept
Mått (l/b/h/): 463/189/142 cm.
Bensinmotor: 2-liter, 4-cyl, direktinsprutad boxermotor med turbo.
Elmotorer f/b: 10 kW/20 kW.
Växellåda: Lineartronic, steglös automat.
Drivlina: Symmetrisk AWD.
Batteri: Litium-jon.