Styrelsen – bolagets viktigaste resurs?
27/1, 2010 kl. 12:48Företag startas av idérika människor som har en idé och en vilja att genomföra den. Men man har kanske begränsade kunskaper om det som ligger utanför kärnverksamheten, som kan vara allt från svetsning till dataprogrammering. De företagare som ser till att de har en kompetent styrelse med erfarenhet och kompetens inom ekonomi och marknadsföring har en tendens att lyckats lite bättre med sin affärsidé!
Företagsbladet frågade Raoul Hasselgren vilka kunskaper som oftast saknas hos styrelserna.
- I första hand har man dålig kunskap om vilket ansvar man har som styrelseledamot, säger Raoul Hasselgren. Om företaget inte följer de regler och lagar som gäller riskerar de att personligen få betala till exempel företagets skatteskulder.
Det gäller inte enbart om ”uppsåt” ligger bakom skatteskulderna, det räcker om det är av ”oaktsamhet”. På kurserna deltar därför både en advokat och en revisor som föreläsare.
Raoul Hasselgrens råd till alla företagare är att börja med en mentor som också kan fungera som ekonomisk rådgivare. Mentorn skall också kunna gå in som styrelseordförande.
- Det är okej att ha familjemedlemmar i styrelsen, men ordförande bör vara extern och fristående från företaget, rekommenderar Raoul Hasselgren.
Tendensen är att allt fler företag söker kvinnliga ledamöter. Därför är kvinnor särskilt välkomna och vi den senaste kursen i Umeå var 95 procent av deltagarna kvinnor!
- Förr var styrelsens viktigaste uppgift att anställa och avskeda VD, säger Raoul Hasselgren. Idag är styrelsens viktigaste uppgift att arbeta med strategiska frågor.
- Var är vi, vart skall vi och hur tar vi oss dit.
Efter genomgången kurs har deltagarna en provskrivning och de som klarar den får ett diplom som visar att man är redo för styrelseuppdrag.
Raoul Hasselgren ger goda råd till styrelsen - klicka på länken: http://www.ptk.se/Jag-ar-/bolagsstyrelseledamot/Du-ar-viktig-i-styrelsen-/Styrelsens-uppdrag/
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2532
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.