Bilbranschen är en av dem som har kommit allra längst med att utveckla ett sensoriskt strategiarbete där både de emotionella och funktionella delarna är av lika värde. Inget lämnas åt slumpen då konkurrensen är stenhård och man har nått en helt ny dimension av marknadsföring där de subjektiva värden av vad man upplever styr utgångsläget. Studier visar att männen tittar vid ett bilköp på bilens yttre delar av designen och eventuellt också kontrollerar accelerationen, medan kvinnorna tittar på de bilens interiör, hur dörrarna låter, känns och upplevs när de öppnas och stängs. Perception för vad som leder till köp sker om dock undermedvetet men med fokus på de emotionella värdena och förmågan att kunna koppla samman så många sinnen som möjligt.

Det som idag säljer en bil är inte vad du ser utan det är vad du får i form av en känsla som speglar individens upplevelser av de fem olika sinnena. Det kan vara svårt att äta en bil men en ny bil ska smaka bra, det har beskrivits som att när man köper en ny bil kan det liknas vid en fin middag med levande ljus tillsammans med ett för ögat tilltalande sällskap.

När den egna viljan tar över varumärket ”Marknadsledande varumärken är fruktsamma som kaniner” är ett klassiskt citat från Wall Street Journal från början av 1990-talet som visar på okunskapen att förstå vad som är relevant vid utveckling av ett varumärke. Det var också på den tiden då allt fler av de ledande varumärkena började gå helt ifrån sina varumärkeslöften och ställde sig helt över sina lojala kunder och tog fram produkter som inte efterfrågades. Harley Davidson började sälja parfym, Colgate snabbmat(!), Smith&Wesson cyklar och det amerikanska ölmärket Coors började producera vatten. Hur det gick är nog inte så svårt att gissa. Varumärkena eroderades men man insåg snabbt vikten av att gå tillbaks till sin kärnverksamhet och verka enligt sitt innersta löfte. För när har Harley Davidson handlat om renhet och elegans? När varumärkets värden mer beskrivs som Stark, Maskulin, Legend, Opolerad, Karaktärsfull och Mytomspunnen. Tyvärr har inte Harley Davidson riktigt återgått till att leverera enligt sitt löfte då man idag säljer allt från slipsar, parfym, barnkläder, golfbollar (!), morgonrockar och mycket annat som ligger helt från vad varumärket i sitt ursprung står för.

Tänk på att framgångsrikt varumärkesbyggande inte handlar om att först skapa en plats på marknaden utan om att skapa en plats i mottagarens medvetande. För att detta ska bli relevant och trovärdigt blir det allt viktigare att skapa förståelse för tre grundläggande värdeord som många gånger har helt olika innebörder beroende på vem som använder sig av dem. Dessa tre grundläggande ord är identitet, profil och image. För att skapa ett framgångsrikt och välmående varumärke som kontinuerligt utvecklas och möter upp till kundernas förväntningar krävs det förståelse för att samtliga av de tre delarna ska vara lika, det vill säga när man är vad man vill vara, då är man vad man upplevs att vara.

Identitet handlar om hur vi i verkligheten ser på oss själva. Det är vetskapen om vad man är, varken mer eller mindre.

Profil handlar om vår önskade uppfattning från omvärlden hur vi vill bli upplevda. Det är förståelsen om vad vi vill vara sett ur ett önskat idealperspektiv.

Image handlar om den faktiska bilden omvärlden har om oss, vad vi upplevs vara. Det är reflektionen av den spegelbild vi förmedlar till vår reella ägare av vårt varumärke, de som köper det vi erbjuder.

Den viktigaste delen av de tre är image som står över allt annat, vilket innebär att det är kundernas uppfattningar som styr efterfrågan. Varken mer eller mindre.

Så med andra ord, hur du uppfattar dig påverkar hur du ser ut och hur du ser ut, påverkar hur du blir uppfattad.

Hur är känslan för ditt företag, dina produkter/tjänster, utifrån kundens perspektiv?