Så blir arbetsmarknaden mer välkomnande
21/1, 2016 kl. 10:38Inflödet av vuxna människor med kort utbildning till den svenska arbetsmarknaden har varit stort. För att de ska få möjlighet till egen försörjning behövs många nya vardagsjobb. Men höga ingångslöner och hög arbetsgivaravgift gör att kostnaden för att anställa blir för hög.
De kommande åren behövs omkring 300 000 nya vardagsjobb. Det förutsätter bland annat lägre ingångslöner, sänkta jobbskatter, fortsatt utvidgade ROT och RUT, samt sänkta arbetsgivaravgifter. Men vår fackliga motpart visar ingen krisinsikt. LO fortsätter kräva högre ingångslöner.
Det centrala är att det blir enklare och billigare att anställa. Bara så blir den svenska arbetsmarknaden mer välkomnande. Vi behöver ett system som är enkelt och tydligt.
En väg vore en modern lärlingsanställning, öppen för alla arbetsgivare och arbetstagare. Den måste göra det ekonomiskt rationellt för företag att anställa även de som inte når upp till de krav som finns på arbetsmarknaden. En sådan lärlingsanställning kan bygga vidare på den modell som används för yrkesintroduktionsavtalen (YA). Den bör innehålla följande delar:
– Rejält sänkta kostnader för att anställa.
– Öppen för alla företag.
– Inga krav som försvårar för arbetsgivaren eller arbetstagaren.
– Inga tids- eller åldersgränser.
Svenskt Näringsliv skulle gärna enas med LO om en sådan lärlingsanställning. Utsikterna att komma överens är dessvärre små. Detta får inte hindra regeringen från att snabbt gå vidare med ett lagförslag.
Vi kan inte förpassa hundratusentals människor till utanförskap på grund av arbetsmarknadens parters tillkortakommanden.
Därför måste politiken gripa in. Man kan anse att detta utmanar den svenska modellen. Men det som verkligen skulle utmana modellen är om vi får hundratusentals människor i långvarigt utanförskap.
Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv
Lotta Petterson, regionchef Svenskt Näringsliv
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2336
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.