Regionens jobbskapare måste vara i fokus!
10/2, 2015 kl. 00:01Varje dag möter jag företagare. Många är frustrerade. De förstår inte hur politiker kan strunta i att lyssna till dem som företagare; Sveriges och regionens jobbskapare. Hur de kan undvika att inse att företagen är basen för resurserna till välfärden. Hur de kan vilja förbjuda vinster. Och hur de kan tro att vi klarar den internationella konkurrensen utan fungerande energisystem och infrastruktur.
I Sverige och i vår region är vi med rätta stolta över våra framgångsrika företag. Men alltför få inser att dessa ständigt utmanas av nya konkurrenter. Samtidigt innebär digitalisering och internationalisering fantastiska möjligheter – om vi lyckas hänga med i utvecklingen.
Företag och företagsamma människor i vår region måste ha bästa möjliga förutsättningar att investera, växa och utveckla sin verksamhet. Det gäller både det stora exportföretaget och det nystartade tjänsteföretaget. Alla företag behöver goda förutsättningar.
Den grundläggande frågan som politiker på alla nivåer borde ställa sig är därför: Vill vi göra det lättare eller svårare för jobbskaparna? Att undanröja hinder för företagsamma människor och stärka företagsamheten är en av de allra viktigaste framtidsfrågorna för Sverige och för vår region.
Tyvärr går utvecklingen åt fel håll. Under sin första tid vid makten har regeringen presenterat en rad jobbfientliga förslag som gjort många företagare bestörta: stopp för valfrihet i välfärden, höjda marginalskatter, höjda skatter på ungdomars arbete samt halverat RUT-avdrag för att ta några exempel. Det är inte en politik för jobb och resurser till vår gemensamma välfärd.
Vår region behöver verkligen en politik för fler nya jobb, som underlättar för regionens jobbskapare att växa och som ger unga och nyanlända möjligheter att komma in på arbetsmarknaden. Det ska debatten fokusera kring.
Lotta Petterson
Regionchef Svenskt Näringsliv
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2022
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.