Den här tekniken finns redan i Hyundais 1,6- och 2,0 liters-motorer och företaget gör nu sitt yttersta för att ytterligare förbättra T-GDI-tekniken och utveckla mindre men ändå starka motorer som kan erbjuda både minskad bränsleförbrukning/miljöpåverkan och ändå bidra till ökad körglädje.
Hyundai fortsätter också att utöka sitt dieselprogram baserat på den avancerade tekniken hos nuvarande U-, R- och S-motorer för att effektivare möta de globala kundernas krav. Även flexfuel motorer finns på agendan för de länder som efterfrågar sådana.
Den koreanska biltillverkaren siktar på att bli ledande inom transmissionsteknik och utvecklar även en bränsleeffektiv kraftöverföring med låg vikt, vilket är en bra kombination av effektivitet och prestanda. Hyundai är också första biltillverkare som utvecklat en 8-växlad automatlåda för bakhjulsdrift.
Ett av flera exempel på modern motorteknologi som Hyundai demonstrerade på konferensen var en 1-liters TCI-motor (Turbocharger Intercooler) med exceptionella prestanda jämfört med konkurrentmotorer i samma storlek. TCI-motorn ger en maxeffekt på hela 106 hk och ett maximalt vridmoment på 137 Nm, utan att för den skull ge avkall på utsläppskraven. Motorn släpper faktiskt ut mindre koldioxid än den ursprungliga bensinmodellen. För att maximera bränsleekonomi och prestanda har den trecylindriga motorn bland annat dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik, integrerat turboaggregat och sidoförskjuten vevaxel. Dessutom är motorn ovanligt lätt tack vare komponenter som cylinder i aluminium och insugsgrenrör och ventilkåpa i plastmaterial.
Den årliga konferensens syfte är att erbjuda branschens experter tillfälle att diskutera utveckling och inriktning av nästa generations motorer och dela med sig att ny teknologi som svar på en allt tuffare miljöpolitik världen över.