Företagarpanelen 2009
13/3, 2009 kl. 14:48Finanskris och lågkonjunktur på samma gång, hur påverkar det näringslivet? Svenskt Näringsliv har gjort en enkät bland företagare för att pejla läget. Bilden är något splittrad, kan man säga. Det vill säga att vissa går det mycket bra för medan andra går det sämre för, ungefär som det brukar se ut egentligen! Trots lågkonjunkturen rapporter 74 procent av de tillfrågade företagen att de har haft svårigheter att rekrytera det senaste halvåret. Nästan en tredjedel, 29 procent, upplever att bankerna har stramat åt kreditgivningen.
Sammantaget räknar företagen med en lägre minskning av antalet anställda om man ser det över ett år, 6 månader före och 6 månader efter, än riksgenomsnittet.
Landshövding Barbro Holmberg har ju flera gånger påpekat att Gävleborg är mer förskonat från krisens efterverkningar än många andra regioner tack vare företagsstrukturen i länet. De regioner som drabbas hårdast genomgår samtidigt med krisen en strukturomvandling, men den påverkar inte oss lika mycket, till exempel fordonsindustrin.
Mönstret går igen när det gäller investeringarna. Fler företag i Gävleborg har ökat investeringarna det senaste halvåret (17 % jmf med Sverige14 %) medan 30 procent säger sig ha minskat (Sverige 26 %).
Framtidstron är stark i 15 procent av de tillfrågade företagen, som planerar att öka sina investeringar (Sverige 18 %) det kommande halvåret. 19 procent tror att investeringar skall minska under samma period (Sverige 22 %).
Det finns ett bra skäl till att siffrorna ser ut som de gör. Försäljningsvolymen har inte minska lika kraftigt bland företagen i Gävle borg (- 17 %) det senaste halvåret jämfört med hela landet (- 25 %). I Gävleborg räknar företagen med ytterligare minskad försäljning det kommande halvåret (- 12 %) medan landet i övrigt tror på en ökning (+ 7 %). Totalt sett över helårsperioden beräknas omsättningen i Gävleborg minska med 27 procent jämfört med minskningen i landet landar på 20 procent.
Syfte med enkäten: att löpande undersöka hur Svenskt Näringslivs medlemsföretag ser på konjunkturutvecklingen och aktuella samhällsfrågor.
Målgrupper: 2,340 intervjuer (53 % svarsfrekvens)
Metod: Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av Demoskop.
Tidsperiod: 11 – 24 februari 2009
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 3075
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.