Det är bättre att vara lönsam än hipp!
23/12, 2013 kl. 11:26De flesta marknadschefer satsar fel när de väljer att investera i sociala medier. De satsningar som görs på sociala medier är oftast hippa snarare än lönsamma. Det leder till att företagens affärer blir sämre än de borde i och med att pengarna inte satsas där de ger kunder.
Jag tror att det finns två huvudsakliga förklaringar till dessa felsatsningar . Det ena är att det sällan sker en bra uppföljning, eller förstudie av lönsamheten i satsningar på sociala medier. Avsaknad av bra utvärdering gör att dåliga satsningar fortgår Det andra är att det finns en stor osäkerhet och okunskap kring internethandel, och att beslut därför tas i den riktning som pratet går - i brist på vetskap om var pengarna finns. Risken är uppenbar att köparen av tjänsten tror att de gör fel i rätt kanal, i stället för att satsa på rätt säljkanal. När det talas om sociala medier så utgår många från att det är lönsamt och viktigt. Det finns mycket som talar för att det inte stämmer
Det har på senaste kommit flera rapporter som visar på att de sociala medierna är dåliga som säljstöd. I en undersökning som gjordes av Dagens Media och Netigate, där man inte undersökte data utan intervjuade marknadschefer uppgav en av fyra att sociala medier saknar affärsnytta. Där man ser nytta är som en del av kundtjänsten.
Om man i stället ser på Custoras undersökning som mäter hur många kunder som genereras så är mönstret mer tydligt.Custora pekar på att det är organiskt sök i Google, köpt sök i Google och email som är de stora viktiga säljande kanalerna. Google är många gånger bättre på att driva säljande trafik än sociala medier.
Det kommer knappast sparkas några marknadschefer för att de spenderat för lite pengar på sociala medier. Däremot kommer antagligen frågorna om hur lönsamma satsningarna är komma allt oftare. Och där tror jag att allt fler från problem att svara på vilken nytta satsningarna lett till. Min gissning är att de som ser google som försäljningskanal, och begränsar de sociala medierna till kommunikationskanaler med kunder är vinnarna. För det är de sociala mediernas styrka, att kunna kommunicera. För att sälja är det långt bättre med google.Och företag finns för att sälja, inte för att vara hippa.
Länkar till undersökningar
http://marketingland.com/study-email-lands-more-customers-than-social-but-not-as-many-as-organic-search-50430
http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3708834.ece
http://disruptive.nu/2012/08/17/skit-i-sociala-medier-satsa-pa-google-2/
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 3146
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.