Varför skrivs det inga böcker om medarbetarskap?
30/6, 2014 kl. 10:35Medarbetarskap är ett ämne som diskuteras alltmer i alltfler organisationer. Men hur tar man det från diskussion till att verkligen börja jobba med att stärka gruppens gemensamma förmågor? Tommy Lundberg, kommunikationsrådgivare, föreläsare och författare, har precis kommit ut med en lättillgänglig bok som kan hjälpa både individer och företag med den frågan.
Den hjälper läsaren att reflektera över sina egna tankar, beteenden och attityder och inte minst över det egna ansvar man bär som medarbetare, för sin egen och gruppens utveckling.
Boken är skriven för var och en som intresserar sig för sin egen roll i ett företag, en organisation, en grupp eller ett lag. Och den kan med fördel användas för gemensam läsning i ett arbetsteam som vill ta sitt medarbetarskap till en ny, mer utvecklande nivå.
”Det är lite märkligt att det finns så många böcker om hur man blir en bättre ledare, men nästan ingenting
skrivet om hur man utvecklar sig som medarbetare”, säger Tommy Lundberg.
Företag skulle ha mycket att vinna på att investera i att utveckla medarbetarskapet. Ekonomisk forskning visar att en genomsnittlig arbetsgrupp bara ägnar cirka 40 procent av sin arbetstid åt de egentliga arbetsuppgifterna, resterande tid är ”spilltid” som går åt till att kommunicera med varandra om vem som ska göra vad och varför och hur det ska göras, bevaka sina positioner och tolka kollegorna. Det är alltså bakom rutorna i organisationsschemat – i arbetsgrupperna och i medarbetarnas relationer till varandra – som produktiviteten kan ökas.
”Mycket handlar om hur medarbetarna ser på sig själva och på varandra. Genom att lära känna varandra bättre, respektera olikheterna och på allvar börja utnyttja varandras kompetenser, styrkor och drivkrafter, kan man öka den gemensamma prestationsförmågan”, säger Tommy Lundberg som till hösten också kommer att erbjuda en workshop för företag som vill ta medarbetarskapet till en ny nivå.
Tommy Lundberg har arbetat hela sitt yrkesliv med kommunikation. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen. Han har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Danske Bank, Falu Rödfärg, IKEA, SAS med flera. Sedan ett antal år tillbaka arbetar Tommy som konsult, kommunikationsrådgivare, författare och föreläsare.
Tommy har tidigare skrivit ”Ledarskap på Sandlådenivå”, som nominerades till titeln Årets Ledarbok 2006, och ”Ledarskap på Apstadiet” , som nominerades till Årets HR-bok 2010, tillsammans med beteendevetaren Ola Berggren.
Han har också skrivit ”Det är inte magi, det är energi”, en bok om mänskliga möten och upplevelsebaserad kommunikation, tillsammans med sina kompanjoner i event- och kommunikationsföretaget Brinc Relations
Denna artikel är publicerad på Frederik Olsens tidning via SvenskPress.se.
Se villkor här »