Fulladdat med premiärer och nyheter på eCarExpo
3/2, 2020 kl. 11:05På fredag 7/2 vrids strömmen på för en premiär- och nyhetsspäckad elbilshelg på Friends Arena i Solna, eCarExpo. Sex nya spännande elbilar gör entré och ett klassiskt motorcykelmärke, Harley Davidson, visar sin första eldrivna modell. Helt nya laddhybrider från premiummärkena och en rad viktiga nyheter från laddteknikindustrin för bilister och flerfamiljshus utlovas. Besökarna får även provköra 24 bilmodeller på världens längsta inomhustestbana för elbilar, 600 meter lång.
När eCarExpo-mässan nu kommer till Friends Arena i helgen den 7-9 februari är det därför fullt av premiärer, nyheter och ett massivt informationsprogram från stora scenen med allt för livet med elbilen. Ett särskilt fokus riktas mot att ge information till fastighetsägare som står inför nya investeringar och söker svar om hur de ska hantera sin i laddinfrastruktur för elbilar. Men även heta ämnet hållbarhet i batteriproduktion diskuteras med bland andra Volvo.
Det norska familjeföretaget Defa är mässans exklusiva laddpartner och ser till att ladda de 24 olika laddbara bilmodeller som finns för provkörning på den 600 meter långa inomhustestbanan (världens längsta, Geneves bilsalongs bana är 452 meter). De riktar också sin uppmärksamhet mot fastighetsägare och BRF:er med att hålla kurs om nya, tekniskt innovativa och ekonomiska system för elbilsladdning för BRF:er och flerfamljshus.
Spänningen är extra stor på Friends Arena eftersom sex bilmärken premiärvisar sina nya elbilar på eCarExpo i Stockholm. I övre prisklasserna lanseras nya Audi e-tron Sportback och Tesla Model 3-utamnaren Polestar 2. Volkswagen visar helt nya elmodellen ID3 och i samma, lite lägre prisklass, kommer Honda med sin charmiga citybil ”e” och Mazda med sin crossover MX-30. BMW visar även upp sin nya elkonceptbil iNext.
Många höjer säkert på ögonbrynen och spetsar öronen över Harley Davidsons första eldrivna motorcykel, LiveWire, som nu visas för första gången i Sverige på eCarExpo.
Men här finns också folkbilspremiärerna från i höstas, första el-Minin Cooper SE, och Kias nya laddhybrider XCeed och Ceed SW PHEV.
Nya laddhybrider är det också gott om, BMW visar en hel radda nya modeller, Mercedes och Ford lanserar också flera helt nya laddhybrider, och Hyundai, Nissan och Renault visar höstens nyheter, bland flera andra.
En annan intressant nyhet på mässan är kinesiska Maxus som är en nykomling i Sverige bland helt eldrivna transportbilar. På mässan är transportbilar ett nytt och växande segment, där även Volkswagen och Mercedes visar sina nya batteridrivna elbilar, och Ford sin nya laddhybrid.
Men eCarExpo handlar om mycket mer än bara elbilar, här visas en helt ny stockholmstillverkad eldriven bärplansbåt, Candela Seven, som har häpnadsväckande prestanda, ett elflygplan och många av marknadens elcyklar och skotrar, som också kan provas på en egen inomhusbana.
ÖPPETTIDER
Mässan öppnar fredag den 7/2 kl 10-17 för bransch- och pressbesökare och är öppen för allmänheten lördag 8/2 kl 10-18 och söndag 9/2 kl 10-16.
Fakta om eCarExpo:
eCarExpo är Nordens ledande mässa om mobilitet, laddbara bilar och laddning för elbilar. Den arrangeras i Friends Arena, Stockholm, 7-9/2 2020, I Øksnehallen, Köpenhamn, 17-19/4 2020 och i Lilleström, Oslo, 20-22/11 2020 och Göteborg i november. eCarExpo är en mötesplats och framtidsmässa för industri och konsumenter, med elbilar, elcyklar, produkter och tjänster för energi och elbilsladdning. Mässan vill visa att elbilen är en lika lustfylld upplevelse för bilägare och bilentusiaster, som att den förbättrar miljön och våra beteenden för en hållbar värld. Arrangör är PT Umbrella i samarbete med BilSweden och PowerCircle.
Artikeln är publicerad i den här och flera nyhetskanaler av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån för företag och organisationer. Vill ni ha hjälp med att skriva era nyheter samt publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er då till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se
Denna artikel är publicerad på Frederik Olsens tidning via SvenskPress.se.
Se villkor här »