Därför gör EU:s skärpta avgasregler det dyrare att köra dieselbil
18/5, 2016 kl. 01:50Nästa år införs EU:s nya ännu hårdare krav på avgasutsläpp – Euro 6c. Det innebär att vissa nytillverkade dieselbilar kan bli ännu dyrare att köra än dagens. Många av dem har nämligen en till tank som behöver fyllas på.
Flertalet större dieselbilar som tillverkas idag – bland annat ur Mercedes, VW:s och BMW:s modellprogram – är utrustade med SCR. Tekniken innebär att ämnet urea (Adblue) sprutas in i avgassystemet före bilens SCR-katalysator, vilket medför att kväveoxiden i flera steg slutligen omvandlas till kväve och vattenånga.
SCR-tekniken är förstås inte gratis och bilägaren får betala priset i form av lite högre nypris på bilen samt förbrukningen av Adblue. Hos många av de dieselbilar som redan idag är utrustade med SCR så ska Adblue-tanken i regel räcka så länge att den bara behöver fyllas på vid servicetillfällena på verkstaden. Men ju häftigare körstil desto högre Adblue-förbrukning.
Denna artikel är publicerad på Frederik Olsens tidning via SvenskPress.se.
Se villkor här »