Confidencen drar upp ridån för säsongen 2018
1/3, 2018 kl. 09:48Idag presenterar Confidencen generalprogrammet för 2018 som innehåller en stor spännvidd av verk. Klassiska såväl som nya. Somliga förlorade och återfunna. En bred repertoar med något för alla när Confidencen både inleder och avslutar säsongen med barnopera. Säsongen bjuder på över 40 konserter och 18 föreställningar av publiksuccén Orfeus & Eurydike. I juni besöker kammarmusikfestivalen O/Modernt Confidencen för åttonde året i rad. I år med Heny Purcell som inspiratör och festivalen går under temat From the Ground Up.
Därefter dammar vi av ett återfunnet verk. Kantaten Gli Elisi o sia L’ombre degli eroi med libretto av Ranieri de’ Calzabigi och musik av Giuseppe Millico framfördes en enda gång i Neapel under Gustaf III:s besök 1784. Partituret till detta verk har nyligen återfunnits i Stockholm. Nu uppförs Gli Elisi (1/6) på Confidencen för första gången sedan dess i ett samarbete mellan forskningsprojektet Performing Premodernity, Sällskapet Gustaf III, Drottningholms Barockensemble och Lilla Akademiens Kammarkör. Som solister hör vi Sigrid Vetleseter Bøe och Rodrigo Sos.
Confidencens konsertvår bjuder bland annat på Lars-Erik Larssons lyriska svit Förklädd gud (3/6) från 1940 med text av poeten Hjalmar Gullberg. Verket framförs av Stockholms kammarkör tillsammans med Power Strings Orchestra under ledning av Florian Benfer. Som solister hör vi hovsångaren och sopranen Hillevi Martinpelto och barytonen Olle Persson. Recitatör är Frida Österberg.
Efter nypremiären av publiksuccén Orfeus & Eurydike som spelar, 28 juli–26 augusti, låter vi ljusen fortsätta brinna för Livets Ögonblick (31/8-2/9). John Miltons två dikter, L’Allegro (den glada) och Il Penseroso (den eftertänksamme), är grunden till Händels oratorium; här som en följd musikaliska tavlor från London med omgivningar. Utifrån dikterna formade Charles Jennens librettot och adderade en tredje del, titulerad il Moderato (den moderata). Verket från 1740 blev direkt en succé och i vår version av Arnold Östman, som även står för musikalisk ledning, framförs stycket med solister, kör och Confidencens ensemble på tidstrogna instrument.
Med EU-initiativet ”Europaåret för kulturarv 2018” står kulturarvet i hela Europa i fokus under 2018. Under kulturarvsdagen (8/9) arrangerar Ulriksdals slottsteater Confidencen en temadag om vår unika rokokoteater. Program presenteras på hemsidan.
I Heroines of Love and loss (16/9) tar den brittiska sopranen Ruby Hughes, cellisten Mime Yamahiro Brinkmann och lutenisten Jonas Nordberg med oss till 1600-talets Italien där vi presenteras för kvinnliga tonsättare som Strozzi, Vizzana, Sessa & Caccini tillsammans med de klassiska hjältinnorna hos Purcell och Vivaldi.
Säsongen på Confidencen avslutas med barnoperan Var är du Propserpin? (27/10) Föreställningen är ett gästspel från Malmö Opera. Operan skrevs av Joseph Martin Kraus på uppdrag av Gustav III som ville göra en opera för teaterscenen om årstidernas uppkomst på det svenska språket. Proserpin är en av de allra första svenska operorna och hade urpremiär, 1781, här på Confidencen. Denna bearbetning är signerad Operaverkstans konstnärliga ledare Maria Sundqvist.
- Vi tror på en repertoar som tilltalar många. Med hjärtat i rokokoteatern tillåter vi oss själva att bjuda in en spännvidd av konstnärer och artister för att tillsammans skapa en dynamisk säsong. Både den inbitne operafantasten och förstagångsbesökaren, yngre och äldre, kan uppleva en närmast magisk stund framför scenen inne på Confidencen, sager Fredrik Forslund, VD.
Hela programmet med alla konserter finns presenterade på hemsidan och i generalprogrammet, http://www.confidencen.se.
För pressbiljetter, högupplösta bilder eller frågor kontakta gärna:
Ingrid Wittbom, marknads- och försäljningsansvarig Confidencen, Ulriksdals slottsteater
mail: ingrid@confidencen.se
telefon: 08- 85 70 16
I Ulriksdals slottspark finns den återupptäckta skatt från 1753 som är Confidencen – Sveriges äldsta rokokoteater. Varje sommar ges utöver en diger konsert- och teatersäsong en större operaproduktion där hela scenmaskineriet väcks till liv i skenet av levande ljus.
Denna artikel är publicerad på Frederik Olsens tidning via SvenskPress.se.
Se villkor här »