Bättre offentlig upphandling krävs
1/10, 2015 kl. 23:59Offentlig sektor upphandlar för omkring 600 miljarder kronor varje år. 600 miljarder! Det är en ofattbart stor summa pengar som företagen i vår region har möjlighet att sälja för, växa och utvecklas av. Men tyvärr går skattemiljarderna till allt färre företag.
Många företag upplever upphandlingar som ett stort problem. Enligt en enkätundersökning Svenskt Näringslivs genomfört har kommunerna i regionen bland de sämsta betygen i offentlig upphandling i Sverige! Företagen är kritiska till hur upphandlingarna går till, de anser att upphandlingarna bara gynnar vissa företag och att kommunerna och Inköp Gävleborg bara väljer de billigaste alternativen där kvalitet är underordnat.
Antalet anbud som lämnas in blir färre i hela landet. I snitt lämnas 3,8 anbud per upphandling, det skulle kunna vara många fler. Ju fler som lämnar anbud, ju större urval, desto större chans att få en leverantör som ger mest valuta för skattepengarna.
De som ska upphandla offentligt måste ställa sig frågorna: varför upphandlar vi och vad vill vi uppnå? Vad är målet med vår verksamhet? Det kommunerna och Inköp Gävleborg måste bli bättre på är dialog, både i förarbetet och för ett bättre underlag, med företagen. Ett bra sätt är att bjuda in företagen minst en gång per år för att prata upphandlingar. Inför större upphandlingar är ett tips att boka in specifika dialogmöten med tänkbara leverantörer.
För att stimulera och utveckla marknaden med hjälp av upphandlingar borde kommunerna och Inköp Gävleborg fokusera mer på att upphandla funktion istället för att fokusera på skall-krav.
Företagen anser att det finns ”skall-krav” som inte går att följa upp, det offentliga måste bli mycket bättre på uppföljningar. Ett beslut om en leverantör är bara början på en lång relation. Skall-kraven begränsar, förhindrar bra konkurrens och kostar pengar.
Jag menar att man bör skapa större utrymme för innovation och nytänkande. Det gäller att våga köpa nya lösningar och att efterfråga nya lösningar – den utvecklingen hjälper regionens företag att utvecklas och växa.
Lotta Petterson
Regionchef Svenskt Näringsliv
Denna artikel är publicerad på Frederik Olsens tidning via SvenskPress.se.
Se villkor här »