Är Du Mässanpassad?
5/10, 2010 kl. 22:36What a mess! Blir allting rörigt och okoncentrerat när du ställer ut på mässor? Det här kanske hjälper.
Efter tre dagars mässande är du helt slutkörd och förtjänsten efter hyra av plats, el, marknadsföring resa och materialkostnader räcker till att köpa lunch under de tre dagarna. Var det värt det?
Gå på en mässa och du kommer se en väldig variation av aktivitet vid borden.
Vissa går människor till mötes och gör prospekten delaktig på ett par sekunder. Andra sitter och trycker bakom ett bord, gärna ätandes sin medhavda lunch. Vem skulle du handla av?
Vad är syftet med en mässa? Kontakter eller leads som är det engelska namnet.
På mässan är ditt primära syfte att skapa ett underlag för framtida affärer. Om du säljer något på plats få du räkna det en bonus. Här är några tips.
1.Begränsa ditt utbud. För många saker mättar kunden och nyfikenheten försvinner. Dessutom finns risken att du får svårt att fokusera.
2.Stå framför bordet! Du ska vara den första kunden möter.
3.Var en produkt av din produkt. Säljer du nyttig juice, så undviker du att dricka läsk synligt.
4.Tänk ut ett sätt att knyta kontakter. Din egen fantasi sätter begränsningarna.
5.Titta på kollegorna. Det är en fördel att ha kontroll. Du kan hänvisa människor och vara hjälpsam.
6.Lyssna mer än du pratar. Gammalt mlm-ordspråk.
Nu är det bara att ladda med energi och positiva tankar så blir mässan fantastisk. Och du, kom ihåg att le!
Denna artikel är publicerad på Frederik Olsens tidning via SvenskPress.se.
Se villkor här »