Volvo demonstrerar elektrifierade tunga lastbilar i Nordamerika
12/2, 2020 kl. 10:03Hos Volvoåterförsäljaren TEC Equipment i Fontana, Kalifornien, visade Volvokoncernen för första gången sina nordamerikanska elektrifierade lastbilar i den tyngsta klassen, klass 8.
Pilotdemonstrationen var en del av Volvo Low Impact Green Heavy Transport Solutions (LIGHTS) -projektet, ett samarbete mellan 15 offentliga och privata partners för att visa på genomförbarheten för helelektriska godstransporter i tät trafik och i stadsområden.
- Volvo LIGHTS-projektet visar att det krävs mer än bara lastbilen för att lyckas. Det handlar om leveransen av hela ekosystemet för nollutsläpp, tunga transporter och att ta ansvar för det ekosystemet. Du kan bara uppnå detta genom att ha ett gemensamt mål, fullt integrerat samarbete mellan alla intressenter och att man enas om att vara pionjärer tillsammans, säger Peter Voorhoeve, vd för Volvo Lastvagnar Nordamerika.
Volvo VNR Electric-projektlastbilarna kommer att användas i verklig kommersiell verksamhet hos två av Kaliforniens ledande fraktföretag, Dependable Supply Chain Services och NFI. I Nordamerika kommer Volvo VNR Electric att bli den ideala lastbilsmodellen för både kortdistans och regionala frakter som exempelvis stadstransporter, men också andra applikationer där de elektrifierade lastbilarna först kommer att ha störst inverkan.
Volvo i Nordamerika kommer att påbörja den första fasen av serieproduktion och kommersiellt erbjudande av Volvo VNR Electric i slutet av 2020.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Claes Eliasson, Volvo Group Media Relations, +46 765 53 72 29
Artikeln är publicerad i den här och flera nyhetskanaler av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån för företag och organisationer. Vill ni ha hjälp med att skriva era nyheter samt publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er då till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se
Denna artikel är publicerad på confronto via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!