Bättre offentlig upphandling NU!
13/9, 2016 kl. 00:01Varje år upphandlar offentlig sektor i vår region för hundratals miljoner. Hundratals miljoner som ska ge mer kvalitet för oss medborgare och samtidigt bidra till samhällsekonomisk effektivitet.
Kan det vara en rädsla hos många tjänstemän inom offentlig sektor som gör att de utgår från att det inte är tillåtet att ha en dialog med företagen? Den enda gången en skriftlig dialog är att föredra är tiden mellan det att förfrågningsunderlaget skickats ut och fram till anbudstidens slut. Har parterna en tätare kontakt ges den upphandlande kommunen möjlighet att konstant vässa sitt kravställande och ta tillvara leverantörernas kompetens, innovation och förnyelse inom respektive område.
Hur kan då upphandlande kommuner bli bättre?
- Bättre intern kompetens krävs.
- Förbättra den interna dialogen inför en upphandling för att säkerställa att kraven som ställs är relevanta.
- Många krav som ställs idag är onödiga. För samtal med företagen innan, under och efter en upphandling. Då undviker man också överprövningar i större utsträckning.
- Följ upp! Genom att kommunen följer upp avtal så kontrollerar upphandlaren att man har fått det man avtalat men också seriositeten från företagen som fått kontrakten.
- Utvärdera! Utmärkt att ha med sig synpunkter och förbättringsförslag till nästa upphandlingsomgång.
- Följ ramavtalen! Många företag vittnar om att tecknade ramavtal inte följs – det är helt oacceptabelt!
Under hösten fortsätter Svenskt Näringsliv samtalen med kommunerna i regionen och Inköp Gävleborg för att förbättra arbetet med offentlig upphandling. Kommunerna i regionen måste arbeta för ett bättre lokalt företagsklimat och ett bättre värde som ger mer kvalitet till oss medborgare. Därför behövs bättre offentlig upphandling, lokalt och regionalt, – NU!
Lotta Petterson
Regionchef Svenskt Näringsliv
Denna artikel är publicerad på confronto via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!