Vår årliga mätning handlar om att få fram en bild av hur det lokala näringslivet uppfattar företagsklimatet i sin kommun. Enkäten skickas till 60 000 företagare runt om i landet, ungefär hälften, 30 000, brukar svara. Jag vill säga att det är en tillräckligt stor undersökning med tillräckligt många svar för att få fram en bra bild av hur företagen ser på företagsklimatet i sin kommun. Undersökningen tas på allvar av beslutsfattare och tjänstemän, varför?

Jag vill framförallt lyfta tre skäl:
• Det är den största attitydundersökningen bland företag i Sverige.
• Undersökningen har genomförts under 15 år och vi har jämförelsematerial och tidsserier som gör att kommunerna kan följa upp sina resultat.
• De frågor vi ställer ringar in det som är viktigt för att få ett bra lokalt företagsklimat.

Syftet med undersökningen är att få fart på dialogen mellan det lokala näringslivet och kommunledning med tjänstemän och politiker, en dialog om hur företagsklimatet kan förbättras i kommunerna.

Vi inom Svenskt Näringsliv menar att företagsklimat förenklat består av två delar, förutsättningar och förståelse, de är grundbultarna för ett utvecklat näringsliv.

Varje politiker och tjänsteman i länets kommuner bör fundera på hur man skapar goda förutsättningar för att; starta, etablera och utveckla företag. Det kan handla om hur man jobbar nära skolor för att få rätt och relevant utbildad arbetskraft, att ha tillgänglig mark för etableringar och erbjuda bra service.

Förståelsen för företagens betydelse behöver öka hos alla och envar. För att utveckla företagsklimatet i en kommun måste det finnas en genuin förståelse av att ha många välmående växande företag i kommunen. Det är där tillväxten finns. Nya jobb och företag trollas inte fram ur tomma intet. Det är hårt arbete hos befintliga företagare som skapar tillväxt och nya jobb men de kan få hjälp på traven med goda förutsättningar.

Jag kommer tillbaka till dialogen, att näringsliv och kommunledning sätter sig ner och pratar med varandra. Det är det lättaste sättet att skapa förståelse.

Dialog och förståelse är grunden men det krävs också handling och att man har en bra plan och strategi! Hofors är ett exempel på en kommun i vår region som klättrar flest placeringar i rankingen av företagsklimatet i år. Där har kommunledningen påbörjat ett arbete med en kontinuerlig dialog med de lokala företagen bland annat genom företagsbesök.


Företagsamma människor är otroligt viktiga i vår region - de som ser möjligheter, vågar satsa, anställa och göra verklighet av sina idéer. Det är också deras röster som hörs i attitydundersökningen Lokalt företagsklimat och det är dem vi vill hylla i den årliga utnämningen ”Årets Mest Företagsamma”!

Lotta Petterson
Regionchef Svenskt Näringsliv