Konståkning

  • Konståkning

I konståkning är det viktigt att ha en god rörlighet för att med bästa förmåga kunna utföra grenspecifika element och styrkeövningar med optimal teknik. Ett flertal obligatoriska moment i konståkning kategoriseras av att hålla svåra, fysiskt krävande positioner i mer än 3 sekunder. Styrka krävs i framför allt ben och bål, för skridskoåkning och fart samt förmågan att hålla stabilitet i positioner. Dessutom krävs det god styrka för att klara av den höga träningsbelastningen. Styrkan är också en grundförutsättning för att hoppa högt i såväl hopp som hopp-piruetter. Det krävs en oerhörd styrkeinsats för att manövrera och stoppa upp de stora rotationskrafter som uppstår i exempelvis ett trippel- eller ett kvadruppelhopp, här har även bålstyrka en avgörande roll. Bålstabilitet en viktig del i förebyggandet av skador, framförallt på ländryggen hos konståkare, som tar mycket stryk av att landa på isens hårda underlag.


Kort sagt: bli rörligare för att bli starkare, för att bli snabbare, för att kunna hoppa högre

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Hjälp

Stäng

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer