Världens första digitala UF-mässa
16/5, 2020 kl. 11:48Den kris Sverige nu utsätts för bär med sig stora problem för många olika branscher. Men i kristider föds kreativitet. Vi tvingas tänka om och tänka nytt och det var även Ung Företagsamhet i Gävleborg tvungna att göra. Därför bestämde vi oss för att genomföra världens första digitala UF-mässa i Gasklockorna, Gävle den 8 april.
Ett samarbete med IT-bolaget Consid AB började som tillslut resulterade i ett digitalt mässgolv där nästa allt som skulle funnits på den fysiska mässan fanns representerat. Tillsammans med Jamback media, Baringo och Center Stage genomfördes den 8 april en sex timmar lång live-sändning i ”morgonsoffa-format” som tillsammans med plattformen blev världens första digitala UF-mässa.
Den klassiska fysiska mässan förvandlades nu till en livesändning som kunde följas hemifrån. Tittarna fick träffa UF-företagare, lokala företagare som också ställt om till följd av krisen, samt spännande reportage från Gävleborg och prisutdelningarna för de tävlingar som även de avgjorts digitalt. Istället för att varje UF-företag byggt upp en fysisk monter, presenterades produkten i en länk som visades för de som var nyfikna och vill shoppa och ta del av UF-elevernas idéer.
Det var första gången vi gjort något liknande och vi är supernöjda med resultatet som vi dessutom fick fram under enorm tidspress. Feedbacken på arrangemanget har varit rakt igenom positiv och vi lyckades få med en hel del av det som skulle funnits på den fysiska mässan både på det digitala mässgolvet och i livesändningen säger Anna Leima. Det är mycket troligt att vi även i framtiden kommer använda oss av liknande koncept som komplement till den traditionella UF-mässan.
Vi vill rikta ett varmt tack till alla som stöttat oss i processen, varit förstående och peppat oss igenom den här tiden. Nu väntar nya digitala utmaningar!
Publicerad via YodoNews i samarbete med SvenskPress.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2362
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.