Ett utmärkt exempel på hur ett svenskt företag har tänkt från sin kunds perspektiv är IKEA:s banbrytande VR-upplevelse. Med deras app kan man gå runt i sitt virtuella rum eller kök som man vill köpa – utan att behöva lämna hemmet. Man kan byta färger, öppna lådor, samt även byta höjdläge så att man kan se hur rummet känns från ett barns perspektiv. Förutom att det är imponerande rent tekniskt har de verkligen tänkt på kundens behov. VR-tekniken innebär att familjer sparar tid med att slippa besöka en butik som ligger långt bort, samt att appen är anpassad för alla i familjen, läs mer här: https://www.nordichardware.se/nyheter/vr/ikea-vr-upplev-ditt-dromkok-i-utan-att-lamna-hemmet.html

Deras koncept är verkligen win-win. För IKEA innebär tekniken att trycket på deras butiker avlastas och fokus kan läggas på att göra den personliga upplevelsen i butik ännu bättre. Detta kommer bevisa för andra företag i världen att det lönar sig att investera i teknik och sina kunders behov, där tankegången att underlätta för kunden hamnar före finansiella vinster.

Detta kan även sägas om den populära musiktjänsten Spotify. Trots att det är en betaltjänst som används av otroligt många så går företaget fortfarande inte med vinst. Men det är inte på grund av en dålig affärsmodell, utan mer med konsekvens av tjänstens grundande etos. Spotifys grundare, Daniel Ek, har själv sagt att drivet för honom att jobba med musik och teknik aldrig handlade om pengar, läs mer här: https://svenskpress.se/articles/view/kanda-svenskar-trendar-pa-sociala-medier
För honom och för likvärdiga svenska företag har det handlat mer om passion och personligt behov. Att kunna lyssna på och utforska ny musik ska inte behöva vara dyrt eller svårt, och det grundläggande motivet är att kunden ska kunna få denna frihet – inte att företaget ska gå med vinst. Vissa skulle kanske argumentera mot detta genom att säga att företag måste gå med vinst för att överleva. I många fall stämmer detta. Men eftersom Spotify är värderat så högt så har de möjligheten att fortsätta sin verksamhet – och de har fått sitt värde genom att sätta kundens behov först och skapa en tjänst som folk aldrig kommer vilja sluta använda.

Det gäller också att vara först med att skapa något, precis som Spotify gjorde. En av de mest framträdande anledningarna till den svenska teknikens framgång i omvärlden är hur unik den är. Så fort en ny teknik bevisats genom en lyckad produkt hoppar andra företag på tåget och skapar liknande produkter. Efter Spotify lanserade företag som Apple sin egen streamingtjänst, men det är Spotify majoriteten kommer ihåg och använder. NetEnt var ett annat svenskt företag som var först med något i sin industri, då de förändrade spellandskapet helt genom att utveckla en casinomjukvara som baserades på Java, läs mer här: http://www.vegasslotsonline.com/sv/netent/
Precis som med Spotify var de först med att använda banbrytande teknik för att leverera en kvalitetsprodukt som kunden älskar.

Den svenska tekniken verkar ha förmågan att sätta standarden för vad alla företag ska använda. Förr var det bolag som Skype, Spotify och NetEnt, i framtiden blir det upplevelser som IKEA:s VR. Andra företag i världen anammar svenska digitala idéer just för att fokus ligger hos människan och kunden, vilket kanske uppenbart kommer leda till popularitet bland konsumenter.

Konceptet att vi människor ska stå till grund för produkters användbarhet är förmodligen tydligast när det kommer till Skype. Hela affärsidén handlar om att människor enkelt ska kunna kommunicera med varandra, var i världen de än är. Förutom den ideella grundtanken så är Skype som bekant helt gratis att använda, vilket poängterar faktumet att kommunikation är ovärderligt. Denna enkla tanke har fått folk att ladda ner programmet mer än 160 miljoner gånger – en siffra som hela tiden stiger och pekar mot företagets betydelse i människors liv, läs mer här: https://www.internetmuseum.se/tidslinjen/skype/

Eftersom Skype har satt tonen i kommunikationsindustrin, betyder det nu att normen för kontakt mellan människor är helt kostnadsfri och tillgänglig. Konkurrerande företag vet att de måste skapa produkter som också är kostnadsfria för att ens kunna börja erbjuda något som konkurrerar med produkter som Skypes. Denna svenska digitala utveckling har därför skapat en konkurrensmarknad som utgår från människans behov och livsstil. Från din mobil kan du nu ringa gratis via Whatsapp, Facebook och FaceTime, för att bara nämna några få exempel. Vi tar det för givet men det har inte alltid varit så.

Det är alltså inte bara en fråga om utmärkt teknik som ligger bakom framgången för digitala svenska företag som de som nämnts ovan. Det är hela idén och konceptet om att sätta kunden och människans behov och livsstil i fokus, och skapa produkter som gör det enklare för människor att leva sina liv. Visst, många kanske saknar att tillbringa sin helg med att besöka skivaffärer och ta bilen ut till IKEA, men till skillnad från då hinner vi nu med allt på en eftermiddag!