– Textilindustrin står inför stora utmaningar, men också fantastiska möjligheter. Som startup har vi fördelen att kunna tänka nytt och forma vår verksamhet kring en hållbar kärna på rätt sätt jämfört med stora bolag som är fast i gamla värdekedjor, säger Tomas Persson, grundare och styrelseordförande för HealthTextiles.
FN:s hållbarhetsmål tillsammans med kraven från kapitalmarknaden och den ökade kundefterfrågan på hållbara produkter har varit centrala drivkrafter för HealthTextiles' mission. Till skillnad från traditionella företag har HealthTextiles byggt sin affärsmodell med hållbarhet som kärnfokus från grunden.
Under pandemin uppmärksammades den ohållbara användningen av engångsplastplagg. Nu efterfrågas återanvändbara plagg inom hygienprodukter, som menstrosor (istället för engångsbaserade mensbindor) och operationsplagg (istället för engångskläder) allt mer.
HealthTextiles har svarat med innovativa lösningar, inklusive en unik fiber som kombinerar naturlig cellulosa med biologiskt nedbrytbar polyester, vilket säkerställer snabbare nedbrytning och mindre påverkan på miljön. Företagets TorTex™ tyg sätter dessutom en ny standard med sina naturliga antibakteriella egenskaper och höga kvalitetsstandarder. Tyget är silverfritt och naturligt antibakteriellt efter 100 tvättar vilket har verifierats av världsledande testinstitutet SGS.
– För oss handlar det inte bara om att skapa hållbara produkter, utan även att omdefiniera hur vi producerar och konsumerar inom textilbranschen, säger Tomas Persson. Med innovativa initiativ som t.ex. en pantstrategi för kläder kan vi tillverka trasmattor som, trots att de håller i hundratals år, kan komposteras av konsumenten och bli till jord inom årtionden när de är utslitna.
I ett nära samarbete med partners som Almi Företagspartner, fortsätter HealthTextiles att ligga i framkant när det gäller hållbarhetsstrategi och innovation.
– Vår senaste förbättring är att vi har genomfört en hållbarhetsworkshop i samarbete med Almi Företagspartner. Denna workshop är en del av erbjudandet för Almis Gröna Lån. Den stora fördelen med workshopen är att den ger en mappning mot FN:s hållbarhetsmål, vilket hjälper oss i sorteringen och kommunikationen av vår hållbarhetsstrategi, avslutar Tomas.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Persson
Grundare och ägare
HealthTextiles
https://www.healthtextiles.com
info@healthtextiles.com
+46 (0)727-302081
Om HealthTextiles
HealthTextiles är en ledande svensk tillverkare med uppdrag att rädda liv och minska kostnaderna för vårdsektorn genom att utveckla innovativa nya vårduniformer och textilier. Företaget är även engagerat i att förbättra livskvaliteten för kvinnor genom innovativa produkter som menstrosor. HealthTextiles arbetar nära sina partners och investerare för att driva branschen framåt och skapa positiv förändring.
Vår hållbarhetsstrategi
Från Jord till Jord: Vi tar ansvar för hela livscykeln av textilier. Det är vårt uppdrag att vara det mest hållbara textilföretaget i världen. För oss innebär detta att skapa långsiktigt, hållbart värde som sträcker sig långt bortom övervägande av konsumtionsmått: det inkluderar hela livscykeln för vårt TorTex™-tyg, från hur det tillverkas, säljs, bärs och slutligen pensioneras.