Så hjälper Swedbank kunder som blivit varslade
29/1, 2009 kl. 15:09Det står utom all tvekan att det är tuffa tider för många under den rådande lågkonjunkturen. Inte minst i Gävleborg där situationen med tilltagande varsel på arbetsmarknaden är bekymmersam och varslen i hög grad drabbar industrin inklusive dess underleverantörer.
– För banken är det oerhört viktigt att vara proaktiv mot dessa kunder. Vi måste visa att vi är intresserade av att träffa människor, oavsett vilket skede i livet de står inför, säger Östen Petterson. Vi vill att man ska känna sig välkommen till banken och förstå nyttan av att komma till oss när ekonomin förändras. Rent konkret erbjuder vi kostnadsfri rådgivning vad gäller spara-, låna- och betalningstjänsterna.
En bank som bryr sig
När människor blir varslade så kommer LO och Unionen att informera dessa. I informationen kommer Swedbank ha med ett erbjudande om kostnadsfri rådgivning. Det är ett resultat av det samarbete vi har i det s.k. Fackliga Rådet i länet.
Rådgivningen kommer bland annat att innefatta en genomgång av de drabbades sparande, lån och de betalningstjänster som de har behov av. Behöver något lån ses över? Hur kan man förändra sitt sparande till pension med mera på bästa sätt? Måste man se över boendekostnaderna på grund av den nya situationen? Det är bara några av de frågor som kan bli aktuella under en rådgivning.
- De som har bankens försäkring Liv- & Betalskydd täcker de drabbades månadskostnad för ränta och amortering upp till 15.000 kr/månad i ett år framåt. De som vill känna tryggheten, men dock inte är varslad, bör ändå redan nu teckna en dylik försäkring i förebyggande syfte. Nämnas kan att kvalificeringstiden är 120 dagar.
- En annan viktig sak är att Sparbanksstiftelsen Nya har bidragit med 600.000 kronor per år i tre år till Etablera, vilka gjort ett utomordentligt jobb i ex.vis Norrsundet då Stora Enso lade ner. Etablera finns såväl i Gävle som i Sandviken och har mycket hjälp att erbjuda de som har en affärsidé och vill starta eget företag.
Swedbank i Gävleborg hoppas att många av de befintliga kunderna bokar en tid på sitt kontor, men också att andra bankers kunder kan bli attraherade av en bank som bryr sig. Och det är inte omöjligt - inte minst med tanke på det intresse som media har visat för samarbetet.
- Vi är helt övertygade om att vi kan göra affärer med kunder även om inkomstsituationen inte är den bästa under en period, avslutar Östen Petterson på Swedbank.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2785
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.